Auto Club Revolution – pierwsze wrażenia z zamkniętej

Recenzja dotyczy gry sprzed rewizji 2.0 – na chwilę obecną gra jest nieoficjalnie uznawana za „martwą”.

Kilka dni temu otrzymałem klucz do wersji Bety do gry Auto Club Revolution, więc postanowiłem się podzielić pierwszymi wrażeniami z gry. Jakiś czas temu ogólnie zainteresowałem się wyścigami w wersji MMO chcąc pograć zarówno ze znajomymi jak i również graczami z całego świata, poszukiwania zaczęły się na Need for Speed World, który niestety w moich oczach jest porażką, niedopracowania, bardzo mało torów, balans gry beznadziejny – po dwóch tygodniach przygody z NFSW zacząłem szukać innych wyścigów online, okazało się że wiele projektów już upadło(przykładowo Torque) więc nie miałem wielkiego wyboru, trafiały się również dziwne, japońskie wyścigi, które przypominały bardziej RPG niż „samochodówki”(w których wyścigach widzieliście, aby samochód mógł skakać i gra polegała głównie na wykonywaniu zadań, dla młodych, przestraszonych japonek bardziej niż na samym rajdzie?)

Po dłuższych poszukiwaniach trafiłem na ciekawy tytuł jakim jest ACR, złożyło się tak, że producent określił grę jako „przeglądarkową”, więc ucieszyłem się jeszcze bardziej, ponieważ daje to możliwość gry praktycznie z każdego miejsca, wymagania nie powinny być za duże itd. Niestety tutaj pojawił się pierwszy minus – gra działa na zasadzie współpracy przeglądarki z zewnętrznym klientem, co jest raczej mało wygodne(podobnie jak w Quake Live, z tym że tutaj automatyzacja całego procesu jest na niższym poziomie). W tle musi działać launcher, aby gra mogła w ogóle działać, zabiera on średnio 60mb pamięci, nie jest to może jakoś specjalnie dużo, jednak dla mnie to jest kolejny minus do gry – poza tym gra współpracuje jedynie z Google Chromem, sam korzystam z tej przeglądarki i nie jest to dla mnie problem ale przecież wielu korzysta również z innych – miejmy nadzieję że w finalnej wersji dołączą wsparcie dla wszystkich typów.
Po zainstalowaniu klienta(w tej chwili 272mb) w końcu mogłem wejść do gry, na początku krótki tutorial dotyczący interfejsu, typu wyścigów itp. wytłumaczone dość prosto i konkretnie.

auto club revolution profil

auto club revolution news

Następnie ukazuje się strona domowa, na której znajdują się podstawowe rzeczy takie jak profil gracza, panel przyjaciół, tablica, tabelka z wyścigami, kalendarz(zastanawiam się po co) , nowości ze świata, nowości z gry i oczywiście najpopularniejsze itemy z item malla :) Co bardzo mnie ucieszyło, możemy bez problemu zamknąć niepotrzebne widgety i zostawić tylko to co potrzebujemy(w większości gier nie ma takiej możliwości) – plus.

Mamy dostępne kilka zakładek:

  • Strona Domowa(o której wspominałem powyżej),
  • Race Hangout(odpowiednik Mesy) na której jest czat, lista graczy, wybór wyścigów oraz wybór powtórek wyścigów
  • Profil – szczegóły opis profilu gracza(tutaj pojawił się następny minus, aby zobaczyć swój samochód w wersji 3D, musimy instalować Unity Web Player – nie lubię zbędnych pluginów do przeglądarek, a to jest już druga rzecz którą musimy instalować oddzielnie do gry)
  • Garaż – tutaj znajduje się moim zdaniem najważniejsza część, czyli miejsce w którym możemy odpicować sobie brykę :) Są dostępne 3 opcje – malowanie ogólne auta, stylizacja(vinyle, spoilery itd. ) oraz miejsce z częściami ulepszającymi osiągi auta, jest to wykonane dość przejrzyście i nie ma na co narzekać.

Auto Club Revolution Tuning

  • „Showroom” – czyli miejsce w który możemy zobaczyć auta, które możemy później zakupić.
  • Tablica z wynikami
  • Pomoc – Manual, FAQ i ustawienia konta

Teraz może już o samym gameplayu, najpierw wybieramy odpowiedni wyścig – albo multiplayer(wchodzimy na utworzone przez kogoś wyścigi, tworzymy sami lub łączymy się ze znajomymi) albo singleplayer – tutaj jest na razie dostępna tylko opcja Time Trial.

Gra ładuje się dość długo, jednak jest to dopiero Closed Beta i na pewno silnik zostanie jeszcze odpowiednio dopracowany. Uruchamia się wyścig z klienta, dostajemy na początku białego Opla Astrę w wersji OPC Nurburgring.

Sama grafika nie jest jakaś powalająca, jednak stoi na dość wysokim poziomie jak na grę Online i w sumie takiego poziomu tylko wymagam, mamy w opcjach do wyboru wiele ustawień – od tworzenia cieni w czasie rzeczywistym po mocne wygładzanie antyaliasing. Otoczenie jest wykonane dość szczegółowo, nie uświadczymy żadnych wielkich „kwadratów z pikselami”, widać drzewka, budynki i wszystko odpowiednio się „rozmazuje” przy większych prędkościach, dając lepszy efekt prędkości(podobnie jak w NFS MW i w dalszych wersjach)

Od strony audio też jest bardzo dobrze, samochody wydają normalne dźwięki silnika, nie żadne dziwne odgłosy(nie jestem specem od aut, opisuję w porównaniu do innych wyścigówek), muzyki jeszcze nie ma, jednak wydaje mi się że do wersji finalnej zostanie dodana ciekawa ścieżka audio.

Jeśli chodzi o samą mechanikę gry, to muszę przyznać że jest naprawdę dobrze, same auta zachowują się bardzo realistycznie(prowadzenie aut przypomina bardziej Gran Turismo niż NFS), również przy uderzeniach w bandę czy gwałtownych skrętach, nie ma żadnych ułatwień na siłę, jest to następna rzecz, która moim zdaniem stawia ACR wyżej niż NFSW.

Na pewno wielu z was również zastanawia się jak wygląda gra od strony optymalizacji, na początek warto w ogóle wspomnieć że silnik gry w obecnej fazie jest na razie jeszcze niedopracowany, jednak nie jest wcale źle – posiadam sprzęt z przeciętną kartą graficzną, dwurdzeniowym AMD i 6GB ramu(na szynie 800mhz jeśli to kogoś interesuje) i gra na rozdzielczości 1440×900 na fullscreenie, bez cieni i z AA x4 działa płynnie, bez przycinek w czasie wyścigu.


Auto Club Revolution – podsumowanie

Podsumowując, uważam że ACR posiada naprawdę wielki potencjał, jest dopiero pierwsza faza w której dopuszczono graczy do gry, a już robi naprawdę duże wrażenie, jest kilka niedogodności, związanych przykładowo z instalacją zewnętrznego klienta(który mimo wszystko pozytywnie wpływa na optymalność gry), instalacją plugina do modeli 3D(opcjonalnie), czy dość długim wczytywaniem gry, jednak uważam że koniec końców tytuł ten jest naprawdę warty uwagi i jeśli twórcy nie będą zachłanni na pieniądz przy tworzeniu, to ma nawet szansę przebić w rankingach NFS World.

Oficjalna strona gry
  • SzymonGO

    również dostałem się do bety zobaczymy jak ta gra wygląda.
    I chciał bym sprostować autora tematu Project Torque upadł ale przejeła go inna firma i już od grubo ponad roku ta gra nosi nazwę Level-R.

  • Muszę przyznać, że pierwsze słyszę o tym tytule, ale wygląda bardzo zachęcająco jak na grę tego typu. Na pewno przyjrzę się jej dokładniej, szczególnie gdyż widzę moje autko:)

  • Guest

    pogielo cie? realistycznie? uderzenie w bande bokiem przy 30km sprawiło ze dachowalem 2 razy, w zadnej grze czegos takiego nei widzialem, rozumiem ze nie bede tu mial modelu zniszczen z singleplayer games ale bez przesady