In Verbis Virtus – czyli „wypowiedz zaklęcie”

Niedawno przeglądając gry dodane do Greelight na Steamie trafiłem na całkiem ciekawy tytuł – jest nim właśnie In Verbis Virtus.

Gra początkowo wydaje się być następnym tytułem z widokiem w pierwszej osobie i łamigłówkami do rozwiązania, jednak IVV odróżnia jedna bardzo interesująca rzecz – czarujemy w niej za pomocą głosu, czyli aby nasza postać rzuciła zaklęcie, musimy wypowiedzieć odpowiednie słowa do mikrofonu.

Zapewne zaraz padają pytania typu „jak dokładny jest system wykrywania głosu” czy „a co jeśli nie umiem mówić po angielsku?” – jeśli chodzi o pierwszą kwestię, to system wykrywania głosu jest bardzo dobry, kilkakrotnie próbowałem specjalnie zniekształcać głos i zmieniać akcent specjalnie, aby „ogłupić” program – system nadal wiedział jaki czar chciałem wypowiedzieć. Póki co słowa czarów są prostymi zdaniami w języku angielskim, czyli przykładowo „Let there be light” czy „Follow my will” – dla niektórych odpowiednie wypowiedzenie tych słów faktycznie może być problematyczne, jednak twórcy zapewnili, że prócz usprawnienia silnika wykrywającego głos zmienią słowa na takie, aby nie było problemu z ich wypowiedzeniem niezależnie od języka, którym posługuje się gracz.


In Verbis Virtus - rzucanie czaru

Następną istotną kwestią jest sama rozgrywka, oczywiście ciekawie jest sobie pobiegać, poprzenosić bloczki, rzucić światłem itd. ale już na podstronie Greenlight Steam padło pytanie – Czy gracz będzie miał możliwość walki z potworami? – twórcy odpowiadają, że jak najbardziej tak, a właściwie jest to rzecz, na której teraz się skupiają.

W zasadzie postać od samego początku potrafi posługiwać się wszelkim rodzajem magii, jednak dopiero z czasem poznaje odpowiednie słowa potrzebne do użycia czarów – będą dostępne różne typy – od czarów manipulacji, aż po czary ofensywne.

In Verbis Virtus - sprawdzanie otoczenia

Jeżeli chodzi o samą grafikę, gra jest napędzana silnikiem Unreal Engine – niektórzy wspominają, że na jak na obecne standardy może to być za mało, osobiście uważam, że jest w sam raz, grając w demo można wyczuć jednocześnie estetykę wykonania i odpowiednią optymalizację, dla mnie jest to wystarczające. Otoczenie jest wykonane dość solidnie(grę rozpoczynamy na pustyni), wnętrza są wykończone bardzo szczegółowo(mamy wrażenie, jakbyśmy znajdowali się w środku bogato zdobionej piramidy), dostosowane do zapotrzebowań na odpowiednie zaklęcia(przykładowo oświetlenia, przesunięcia przedmiotów itd. ).

Co do oprawy audio – ciężko cokolwiek dotychczas powiedzieć, demo nie jest zaopatrzone w żadne ścieżki dźwiękowe, tylko podstawowe dźwięki przy rzucaniu czarów, chodzie, przenoszeniu przedmiotów itd. są one odwzorowane całkiem dobrze.

In Verbis Virtus - rzut korytarza

Generalnie tytuł jest godny polecenia, na PC nie ma drugiej gry tego typu, a twórcy zapewniają, że będą dokładać wszelkich starań, aby gra była jak najbardziej interesująca.

Jest dostępne demo, które zapewnia ok. 15-20 minut gry i możliwość wypróbowania kilku czarów i sprawdzenia całości.


Pobieranie dema gryOficjalna strona gry
Wymagania systemowe

Minimum
OS: Windows XP SP3+
Procesor: 2.0+ GHz dwurdzeniowy
Pamięć: 2 GB RAM
Karta graficzna: Radeon seria HD2000+, Geforce seria 8000+, minimum 256MB pamięci ram
DirectX: 9.0c
Miejsce na dysku: 4GB
Dodatkowe informacje: Wymaga mikrofonu(zintegrowane mikrofony w laptopach mogą nie oddać pełnej funkcjonalności gry)