GameDev Tycoon – poczuj się jak twórca gier

GameDev Tycoon Logo

GameDev Tycoon jest to całkiem ciekawy tytuł typu indie ze studia Greenheart Games, krótko mówiąc daje nam możliwość wcielenia się w twórcę gier(oczywiście w uproszczonej formie) – zaczynamy w garażu z jednoosobowej firmie i przy odpowiednim zarządzaniu(i oczywiście wydawaniu dobrych tytułów) możemy przekształcić się nawet w potężnego producenta gier.


GameDev Tycoon - początki w garażu

Zaczynamy od niewielkiego biura w garażu, gdzie tworzymy gry we wczesnych latach, kiedy jeszcze Commodore64 oraz wczesne wersje PC były na topie(jest to analogiczna sytuacja – w grze wszystkie konsole i komputery są nazwane nieco inaczej, jednak sytuacja rynkowa i historia jest niemal identyczna), mamy na koncie 50tyś. dolarów, niewielkie umiejętności programowania, samouczek mówiący nam o podstawowych funkcjach oraz zasadach działania rynku i zainteresowania konkretnymi grami. Na początku musimy się skupić na dobrym połączeniu(typ gry i jej tematyka), aby utrzymać firmę i zapłacić miesięczne koszta – jako iż nasz programista początkowo zna się tylko na niewielu rzeczach(ASCII, prosty silnik graficzny 2D i proste dźwięki) i w zasadzie nie ma wielkiego doświadczenia na rynku, więc  i z tematyką musimy kombinować.

Z czasem również naszą działalnością zainteresują się inny firmy, dając nam możliwość podpisywania kontraktów na różnie pomniejsze zlecenia(od playtestów do pisania oprogramowań dla dużych firm), same zlecenia dają nam również niewielkie doświadczenie w zakresie rozwoju.

GameDev Tycoon - własne, rozbudowane biuro

Każdy z programistów posiada cztery główne umiejętności, które rosną wraz z doświadczeniem – Design(wygląd), Technologia(czyli opracowanie od strony technicznej), Szybkość(czyli jak szybko dany programista będzie w stanie programować) oraz Rozwój(punkty dające możliwość rozwijania nowych technologii, tematyk, silników gier itp. ). W zależności od tego w jaki sposób przeprowadzimy rekrutację, takiego też otrzymamy programistę – albo będzie to specjalista od Designu(z przewagą punktów na Wygląd) albo specjalistę od technologii – możemy też zatrudniać osoby znające się w połowie na obu tematykach – w zależności od tego w jaki sposób utworzymy własną drużynę, taka też będzie ich efektywność przy tworzeniu gier, wykonywaniu zleceń itd. Każda postać posiada również poziomy – po utworzeniu  nowego tytułu otrzymujemy doświadczenie potrzebne do podniesienia poziomu, który zwiększa umiejętności ogólne i szybkość. Oczywiście są też możliwe treningi pomiędzy, które trenują programistów w konkretnych kategoriach.

GameDev Tycoon - trzecia faza rozbudowy gry

GameDev Tycoon - ukończenie gry i zbieranie doświadczenia

Samo tworzenie gier składa się z kilku etapów – początkowo ustalamy z jakiego silnika będzie gra korzystać, w jakiej będzie tematyce(gry wojenne, fantasy, średniowiecze itd.), jaki to będzie typ gry(gra akcji, rpg czy wyścigi), następnie przypisujemy dodatkowe opcje z silnika(np. czy grafika będzie 2D, 3D czy będzie to gra tekstowa), jaki typ dźwięku, dodatki typu soundtrack, czy wsparcie dla modyfikacji itd. Musimy również odpowiednio zarządzać procesem tworzenia gry, tak aby środków i czasu programistów starczyło na wszystkie aspekty gry. Tutaj gra z czasem pozostawia nam duże pole do popisu – jednak też musimy się zastanowić co mogłoby zainteresować ludzi, jaka konsola(czy komputer) jest na topie, czy jest akurat moda na jakiś typ gier, czy posiadamy odpowiednie środki na utworzenie nowego tytułu itd. – byle czego ludzie nie będą kupować(ze słabych połączeń gier jest naprawdę niewielki dochód – często nawet nie zwraca się ich produkcja), a znów jeśli trafimy z tematyką czy typem i połączeniem przykładowo grafiki z wyglądem świata, to możemy zarobić grube miliony.

GameDev Tycoon - przeprowadzka do korporacji

Przeciętny okres działalności firmy trwa 30 lat(domyślna opcja trudności) i zaczynamy od czasów świetności commodore64(koniec lat 80-tych) kończąc na czasach obecnych – wiedza na temat popularności danych konsol pomaga nieco(a czasami nawet bardzo) przy odpowiedniej sprzedaży. Przez ten czas cały czas się rozwijamy, tworzymy własne tytułu, przyjmujemy zlecenia, opcjonalnie podpisujemy umowę z wydawcą(ci oczywiście dają swoje wytyczne), czy nawet tworzymy własne laboratorium badawcze. Przez ten czas musimy analizować co najlepiej się sprzedaje, jakie technologie są warte użycia, zarządzać odpowiednio firmą(każdy pracownik pobiera oczywiście pieniądze za cały etat, wraz ze wzrostem poziomu dostaje podwyżki, czy też męczy się i musimy pamiętać, aby wysłać ludzi raz na jakiś czas na urlop) i brnąć prze bogaty rynek gier(który rozwija się czasem).


GameDev Tycoon – podsumowanie

Podsumowując – jak na pierwszą grę danego studia jest to całkiem udana produkcja, daje nam dość uproszczony obraz zarządzania firmą, która tworzy gry i w pewien sposób nawet zapewnia nam dodatkowe informacje na temat jej działania(jak wyglądają koszta, jak dużo kosztuje firmę utworzenie słabej gry oraz chcąc nie chcąc, daje niewielkie podstawy zarządzania). Jest to doskonały tytuł, aby oderwać się od innych „większych” gier i spędzić kilka lub kilkanaście godzin przy całkiem przyjemnej grze, za niewielką cenę – około 28 złotych. Jest ona również dostępna na trzy różne platformy – PC, MAC i Linux.


Demo gryGameDev Tycoon na platformie SteamOficjalna strona gry
Wymagania systemowe

Minimum
System Operacyjny: Windows XP SP3
Procesor: 2 GHz dual core
Pamięć: 2 GB RAM
Karta graficzna: Wspierana sprzętowo z dedykowaną pamięcią
Dodatkowe informacje: minimalna rozdzielczość 1024×768

  • Kaszana

    Świetna gra, polecam każdemu fanowi przeróżnych tycoonów. Prosta a przy tym wymagająca, jedna cz dwie nie udane gry pod rząd i przegrywasz, chyba ze masz duży fundusz zabezpieczajacy. Nawet jak masz świetnie wykwalifikowanych pracowników, to możesz zniszczyć całą grę nieumiejętnym zarządzaniem rozwoju gry. Przy tym gra całkiem tania, a zapewnia conajmniej kilkanaście godzin zabawy dzięki temu, że nie dostajesz wszystkich opcji na początku gry. W pewnym momencie myślałem że już nic więcej nie uda mi się odkryć, a tu nadchodzi własne biuro badawcze, greenscreen więcej rzeczy na które można wydać zarobioną kasę by ulepszyć jakość swoich gier.