Gothic Mroczne Tajemnice – powrót do kolonii

Gothic 1 logo

Gothic 1 ikona

Wstęp

Gothic. Niewiele gier wywołuje w weteranach RPG tak dobre wspomnienia jak właśnie pierwsze części tej gry. Jednakże po wielokrotnym ukończeniu każdy tytuł w końcu zaczyna się nudzić. Doskonałym remedium na tą dolegliwość w tym przypadku, okazuje się modyfikacja pod tytułem Mroczne Tajemnice. Tym razem jednak nie będzie już tak łatwo jak kiedyś. Sprawdźcie co nowego oferują MT.

Kilka słów o Gothic

Niektórym może wydać się to dziwne, lecz są jeszcze osoby które nie grały w pierwszą część Gothic, więc postanowiłem krótko przypomnieć zarys fabuły. Wcielamy się w postać Bezimiennego, skazańca trafiającego do kolonii karnej. O ucieczkę stamtąd niełatwo, bo wszystko otoczone jest magiczną barierą, i w celu ucieczki zmuszeni jesteśmy przejść metamorfozę od „zera do bohatera”, cały czas zbierając doświadczenie, i wykonując olejne zadania. Widok z perspektywy trzeciej osoby, mistrzowski wręcz dubbing, i genialna fabuła uczyniły w naszym kraju z tej produkcji wydanej w 2001 roku prawdziwy hit.

Gothic 1 - mroczne tajemnice początki

Więcej o Mrocznych Tajemnicach

Mroczne tajemnice to modyfikacja do Gothic, stworzona przez The PoziomkaZ – grupę polskich modderów; prace nad nią rozpoczęły się w 2006 roku. Osobiście na MT natknąłem się przypadkiem, na jednym z forów. Po zainstalowaniu oniemiałem, mod wprowadził tak wiele poprawek i nowości, że poczułem się jak nowicjusz, choć Gothica ukończyłem już nieraz. Mroczne Tajemnice wielokrotnie były porównywane do Nocy Kruka – obszernego dodatku do drugiej części tej gry i wcale nie dziwi mnie to.

Do rzeczy. Poziom trudności zauważalnie wzrósł, pojawiło się mnóstwo nowych postaci i lokacji, a także dodano nowe umiejętności oraz zmieniono przyrost statystyk. Nie zabrakło także nowych zadań i grup do których możemy dołączyć. Co ciekawe The PoziomkaZ zadbali o pojawianie się potworów – oznacza to że po pokonaniu stworzeń w danym miejscu, po jakimś czasie pojawią się kolejne.

Dodano też wiele nowych, nie istniejących wcześniej potworów jak na przykład Kuzuar; z bronią i pancerzami sprawa ma się tak samo, do tego mamy dostęp do hełmów, których poprzednio nie było wcale. Rozgrywkę wzbogacono o możliwość tworzenia czarów przy pomocy specjalnych kryształów, a także system tworzenia nowych przedmiotów, na przykład kowalstwo czy też gotowanie. Podróżowanie stało się szybsze dzięki teleportom umieszczonym w różnych miejscach, jednak nigdy nie wiadomo co jest po drugiej stronie….

Gothic Mroczne Tajemnice - menu główne

Fabuła

Głowna fabuła nie uległa zmianie, raczej została wzbogacona o kolejne elementy. Tak jak w Nocy Kruka do czynienia mamy z dwiema odrębnymi osiami fabularnymi, które możemy mimo ich splotu potraktować osobno. Śniący pozostał sobą, dodano za to wątek tajemniczych istot zwanych Pradawnymi. Nowością jest fakt, że to od nas zależy, czy opowiemy się po stronie Innosa (dobro), czy Beliara (zło), jednak aby chociaż spotkać jednego z Pradawnych, trzeba ich najpierw odnaleźć… O wiele łatwiej jest znaleźć jeden z nowych obozów: fanatyków, strażników kopalni, przemytników i łowców orków. W każdym z nich czekają na nas nowe postaci i zadania.

Grając natkniemy się również na postaci znane z drugiej części gry i odniesienia do wątków z niej. Ogółem klimat stał się jeszcze bardziej ponury i odpowiadający realiom kolonii karnej, a o śmierć jest jeszcze łatwiej. Ponadto nie można zapomnieć o humorze twórców. W końcu jak często możemy znaleźć wszechpotężny „Bejsbol Rozpierduchy”, czy maga, który przypadkowo zniszczył ścianę karczmy katapultą? Powstrzymam się przed dalszymi opisami, ponieważ to właśnie odkrywanie nowości sprawia iż ta pozycja jest tak ciekawa.

Gothic Mroczne Tajemnice - interakcja z NPC

Oprawa audio-wizualna

Muzyka pozostała bez zmian w stosunku do oryginału. W kwestii graficznej, część tekstur podmieniona została przez te z Gothic 2. Dodano nowe obiekty, i tu sprawa ma się rozmaicie. Część z nich wygląda, jakby umieszczone były już w podstawowej wersji, jednak niektóre prezentują się jakby nie na miejscu, przez prostotę ich wykonania. Jako iż dodano wiele nowych kwestii podczas rozmów, w najnowszej wersji MT mamy dostęp do nagranych na jego potrzeby dialogów, jednak nie pasują one za bardzo do gry. Osobiście wolałem wersję bez dubbingu (możemy wybrać), lecz czy możemy oczekiwać więcej po grupie która tworzy za darmo? W skrócie, Mroczne Tajemnice sprawiają pod względem audio-wizualnym wrażenie iż gramy w „Gothic 1.5”.

Gothic Mroczne Tajemnice - walka

Podsumowanie
Gothic Mroczne Tajemnice to tytuł obowiązkowy dla fanów serii, którym brakuje klimatu koloni karnej. Gracze którzy nie maja ze starym,poczciwym Gothic zbyt wiele wspólnego, prawdopodobnie nie będą zbyt zainteresowani tą pozycją. Mimo wszystko gra się przyjemnie, ciężko oderwać się od fabuły a wisielczy humor i nowe elementy sprawiają że klimat jest jeszcze bardziej dopracowany. Link do oficjalnej strony The PoziomkaZ znajdziecie poniżej.Oczywiście trzeba wcześniej zainstalować Gothic.


Pobieranie modaOficjalna strona twórców modyfikacji