HOMM 3: WOG – Król strategi wiecznie żywy

heroes of might and magic 3 - in the wake of gods logo

in the wake of gods ikona

Wstęp do trzeciej części „hirołsów”

Heroes of Might and Magic III powstał już 15 lat temu, a jednak w dalszym ciągu łączy fanów na całym świecie przed monitorami. Nic więc dziwnego, że doczekał się mnóstwa modów i nieoficjalnych dodatków. Najczęściej słychać właśnie o dodatku pod tytułem „In the Wake Of Gods”. Nie wprowadza on wprawdzie nowych zamków, lecz jego istota leży w ilości zmian mechaniki. Zapraszam do szerszego zapoznania się z usprawnieniami, jakie wprowadza ten dodatek do starych, lecz wiecznie żywych Herosów.

Więcej o dodatku

In the Wake Of Gods jest nieoficjalnym dodatkiem do strategi turowej Heroes of Might & Magic III, jego premiera miała miejsce w 2001 roku. Stworzony został on przez fanów, dla fanów. Dostępny jest za darmo. Wnosi on olbrzymią ilość zmian i poprawek do oryginalnej wersji Heroes 3; do tego stopnia, że nawet weteran może się pogubić. Na szczęście istnieje możliwość zrezygnowania ze zmian, lub włączenia tylko ich części. Bardzo pomagają przy tym opisy, co prawda nie zawsze są one szczegółowe, lecz wiadomo o co w danych opcjach chodzi.

Jako iż modyfikacja ta dodaje także nowe obiekty na mapie oraz zmienia niektóre tekstury,  mapy powinny przed uruchomieniem przejść proces przetwarzania, zwany w tym przypadku WOGifikacją. Jednak  proces ten odbywa się podczas ładowania mapy, i zazwyczaj zabiera mniej niż minute. Ponadto twórcy dodali nową kampanię, w trakcie której możemy nazwać swoją główną postać i wybrać jej portret. Dodatek jest dostępny w polskiej wersji językowej.

heroes of might and magic 3 - in the wake of gods - nowe zasady

Najważniejsze zmiany

  • Możliwość zburzenia/odbudowania zamku: dzięki WOG, zamek w którego posiadanie wejdziemy możemy zburzyć. Co z tego dobrego wynika? Otóż możemy na jego miejscu wybudować nowy, zależnie od przynależności bohatera odwiedzającego zgliszcza. Jednak przy wyburzaniu musimy pamiętać, że zniszczyć musimy wcześniej każdy w nim budynek, i uiścić odpowiednią opłatę, a nowy zamek pozbawiony będzie budynków. Tak więc nie dość że sam proces jest nieco męczący, to jeszcze zaczynamy z zupełnie nierozbudowanym zamkiem.Otwiera to w każdym bądź razie nowe taktyki gry.
  • Pozostawianie armii/artefaktów na mapie: podczas podróżowania po mapie i kliknięciu PPM na pustym polu obok bohatera, możemy pozostawić tam jednostki (na zasadzie oddziałów neutralnych) lub artefakty. Przydatne przy obronie przesmyków przed zwiadowcami przeciwnika oraz przy przekazywaniu artefaktów bez utraty ruchu.
  • Sfinks: jak już wspominałem do gry dodane zostały nowe obiekty. Jednym z nich jest właśnie Sfinks. Zadaje on bohaterowi odwiedzającemu go pytanie. Zależnie od tego, czy odpowiedź będzie poprawna, może on pobłogosławić naszego bohatera lub przekląć go. Dzięki temu, na przykład może się poruszać szybciej lub będzie miał ograniczone pole widzenia.
  • Wybór rodzaju ataku: podczas bitwy możemy poprzez kliknięcie PPM na odpowiednią ikonę  (w miejscu przycisku „broń się”) wybrać rodzaj ataku jakim zaatakuje dana jednostka. Jest to przydatne zwłaszcza gdy nasz oddział dysponuje specjalnym atakiem. Dla przykładu,  można użyć tej funkcji do zablokowania harpiami oddalonych łuczników (domyślnie zawsze wracały na pozycję po ataku).
  • Doświadczenie wież:  Po wybudowaniu w mieście struktur dodających wieże strzeleckie, zaczynają one zbierać doświadczenie. Objawia się ono tym, że co tydzień od czasu ich powstania, obrażenia przez nie zadawane zwiększają się o wartość podstawową. Po skutecznej obronie miasta, zyskują zwiększenie obrażeń, tak jakby minął kolejny tydzień ich istnienia.Po przegranej obronie cała pula zwiększonych obrażeń ulega zresetowaniu.
  • Generał: Podczas walk bohaterowie poza swoimi jednostkami ze slotów dysponują dodatkową, unikalną jednostką, której typ zależny jest od frakcji do której bohater przynależy. Może ona zdobywać poziomy i umiejętności, oraz rzucać czary
  • Jednostki ósmego poziomu: Poza standardowymi siedmioma poziomami jednostek, w WOG po przejęciu odpowiednich struktur, mamy dostęp do nowych jednostek, zaliczanych do ósmego poziomu
  • Ustawienia siedlisk: możemy ustawić kumulowanie się obrońców (co tydzień więcej), oraz kumulowanie jednostek do wykupienia (niewykupione przechodzą na następny tydzień, tak jak w mieście)
  • Możliwość nauki 10, a nie 8 zdolności
  • Poprawiona inteligencja komputerowych przeciwników
  • Nowe jednostki i budynki
  • Zmiana wyglądu części starych istot i budynków
  • Nowe czary

heroes of might and magic 3 - in the wake of gods - umiejętności dowódców

Oprawa audio-wizualna

W „in the Wake Of Gods” dodano nowe menu i muzykę w nim, oraz parę nowych dźwięków. Nie ma tu za bardzo czego oceniać, zmiany ścieżki dźwiękowej są marginalne. W kwestii grafiki, twórcy wiele zapożyczyli z czwartej części serii, widać to zarówno  w przypadku obiektów na mapie, jak i podczas przeglądania zdolności naszego generała. Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że te dwa odrębne style graficzne, przynajmniej nieco się „gryzą”. Nowe jednostki, jak się okazuje zazwyczaj wykonane są przez zmianę statystyk i koloru starej jednostki, czasem zmienia się też animacja ataku. Na przykład: strzelec -> zmiana koloru -> zmiana statystyk -> zmiana animacji lecącego pocisku -> arktyczny strzelec. W skutek tego zabiegu, część z nich wygląda na wykonane niechlujnie (małe błędy w teksturach). Pomimo tego można odczuć zmiany wizualne na polu bitwy, często pozytywne.

heroes of might and magic 3 - in the wake of gods - mapa

Podsumowanie

„In the Wake Of Gods” jest nieoficjalnym dodatkiem, który zapaleńców serii z pewnością będzie w stanie zaintrygować. Mało która modyfikacja tak bardzo zmieniła rozgrywkę Heroes III, nie rujnując jej klimatu. Drobne niedociągnięcia rekompensuje ogrom opcji oddanych w ręce graczy oraz możliwość ich doboru wedle osobistych preferencji. Poniżej znajdziecie link do polskiej strony poświęconej WOG, z której można go ściągnąć. Oczywiście do instalacji wymagana jest pełna wersja gry.


Pobieranie modyfikacjiOficjalna strona modyfikacji