Orignial War – wyszkol sobie małpoluda

Original-War-logo

original war ikona

Twórcy gier z gatunku RTS w realiach sci-fi, od czasów kultowego już Starcrafta trzymają się zazwyczaj utartych schematów fabuły. Jednak Original War łamie konwencje tego typu produkcji na wiele sposobów. Nie mamy tu do czynienia z przestrzenią kosmiczną, ani z atakiem obcej rasy czy też polami bitew pełnymi wszelkiej maści mechów. Gra ta pokazuje, jak ważny potrafi być zwykły człowiek na polu bitwy, oraz do czego prowadzi duma i uprzedzenie. A wszystko to rozgrywa się w okresie Plejstocenu, gdzie widok Amerykanów walczących z Rosjanami jest na porządku dziennym…..

Więcej o tytule

Original War to połączenie strategi czasu rzeczywistego z elementami RPG. Powstał w 2001 roku, a w 2014 pojawił się na platformie Steam. Gra posiada oddzielne kampanie dla każdej z nacji (Rosjanie oraz Ameryka) a podczas ich rozgrywania możemy przejść na stronę Przymierza (sojusz uchodźców z innych ugrupowań). Niestety, arabami zagrać można jedynie podczas rozgrywki wieloosobowej. Od czasu powstania, wydano wiele nieoficjalnych modyfikacji do tego tytułu. Większość z nich skupia się na dodawaniu nowych kampanii, dzięki czemu możemy zagrać także Arabami, a nawet Polakami. Cały urok tego tytułu polega na wykorzystaniu nieszablonowych rozwiązań, takich jak limit ludzi (otrzymujemy ich określona ilość na początku i nowych nie zwerbujemy), czy też umiejscowienie wydarzeń w odległej przeszłości. Produkcja została w pełni spolszczona, łącznie z dubbingiem.

Original War - Rocky Pass

Fabuła

Kampania Amerykanów: rozpoczynamy jako John McMillan, porucznik piechoty który został przydzielony do tajnej misji. We wprowadzeniu dowiadujemy się, co stanowi główny motor całej fabuły; jest to tajemniczy surowiec energetyczny odkryty na Syberii, razem z EONem (wehikułem czasu działającym w jedną stronę). Rząd postanowił więc wysłać ekipę złożoną z naukowców i inżynierów ochranianych przez żołnierzy do odległej przeszłości, gdy Alaska i Syberia były połączone, w celu przetransportowania drogocennego surowca, syberytu na własne terytorium. Jako że EON był dość nieprecyzyjny, rzeczy i ludzie przetransportowani nim, trafiali w dość losowe miejsca na przestrzeni paru lat. Nasz bohater zaraz po przejściu przez EON zostaje zaatakowany przez Rosjan. Pozostawiam wam odkrycie tego co działo się dalej….

Kampania Rosjan: w tym przypadku robi się nieco dziwnie. Kierujemy poczynaniami rosyjskiego mechanika, Jurija Iwanowicza Gorkiego, pochodzącego z alternatywnej rzeczywistości. W świecie tym, to Ameryka posiada całe złoża alaskitu (inna nazwa syberytu). Aby zapobiec kryzysowi, zostajemy wysłani CZAPA (kolejna zmieniona nazwa, pierwotnie EON) w przeszłość, aby ku chwale Rosji zapobiec transportowi surowca na Alaskę.

W trakcie przechodzenia gry, spotkamy też oddziały najemników oraz Arabów. Zostali oni wysłani w przeszłość w podobnym celu jak ich wrogowie; celem tym jest w przyszłości monopolizacja rynku energetycznego na świecie. Głowni bohaterowie kampanii przetną swoje drogi niejeden raz, a od naszych decyzji zależy, czy zostaną wrogami, czy też przyjaciółmi. W grze napotykamy mnóstwo wyborów, a niektóre z nich maja długofalowe konsekwencje (dobrym przykładem jest oszczędzenie życia jeńca, który może nam pomóc parę misji później).

Twórcy zadbali, aby warunki bytowania obu bohaterów pokrywały się z frakcją do której przynależą. Mam przez to na myśli, że o ile amerykanie pozwalają sobie na odrobinę „luzu”, to w przypadku Rosjan nawet drobne przewinienie skończyć się może naszą egzekucją. Emocje których doświadcza gracz podczas wykonywania zadań zleconych przez niekompetentnych dowódców stają się przez to jeszcze silniejsze. Misje zlecone nam są często skomplikowane, a przedstawiona fabuła jest nieliniowa.

Rozgrywka

W grze dysponujemy trzema rodzajami surowców:

  • Skrzynie: główny surowiec wykorzystywany do budowy pojazdów i budynków. Wysyłane są z przyszłości i lądują w losowych miejscach na mapie.
  • Ropa: podstawowe paliwo dla naszych pojazdów, pozwala też na budowę bomb samobieżnych i miotaczy ognia. Wydobywana jest w kopalniach (po wcześniejszym odkryciu złoża naukowcem i wybudowaniu odpowiedniego budynku).
  • Syberyt/Alaskit: zaawansowany surowiec energetyczny, wykorzystywany przy tworzeniu zaawansowanego uzbrojenia. paliwo w pojeździe zasilanym nim nigdy się nie kończy. Wydobywany analogicznie jak ropa, jednak o wiele wolniej.

Poprzez zastosowanie takiego podziału surowców, jednostki zbierające skrzynie muszą przemieszczać się po mapie. Są one wtedy bardzo narażone na atak, a utrata człowieka jest luksusem na jaki zazwyczaj nie można sobie pozwolić. Z pomocą przychodzi nam Fauna: spotkane i oswojone małpoludy możemy przeszkolić do zbierania skrzyń, lub drobnych napraw budynków (w przypadku amerykanów). Jednak to nie jest ich jedyne zastosowanie. Arabowie mogą wysłać ich w celu samobójczego ataku, a Rosjanie jako żołnierzy. Oczywiście w dalszym ciągu małpoludy sprawują się w tych rolach gorzej niż ludzie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że podczas wykonywania odpowiednich czynności, nasze jednostki zyskują doświadczenie, dzięki czemu swoje zadanie w danej dziedzinie wykonują później sprawniej.

Należy pamiętać, że dłuższe walki najłatwiej wygrywa się dzięki przewadze technologicznej, a co za tym idzie, stale prowadzić musimy badania. Po opracowaniu odpowiednich technologi, jesteśmy w stanie produkować lepsze pojazdy/wieżyczki obronne. Co ciekawe, mamy możliwość wyboru wyposażenia pojazdu. Każdy element na który mamy wpływ podczas produkcji pojazdu, decyduje o jego statystykach. Możemy dobrać rodzaj napędu, sposób kontroli, uzbrojenie oraz typ podwozia. Dzięki zaawansowanym badaniom możemy kontrolować pojazdy zdalnie lub przez wykorzystanie w nich komputerów co ogranicza nasze straty własne.

Original War - atak na bazę wroga

Multiplayer

Gra wieloosobowa to esencja tej gry. Niestety w jej starszych wersjach notorycznie gra traciła synchronizacje (podczas turniejów istniały specjalne zasady tego dotyczące). Jednak dzięki fanom tytułu, grywającym mimo tych problemów, z biegiem czasu naprawiano tę usterkę. Ostatni patch prawie zupełnie wyeliminował ten błąd powodując że Original War stał się o wiele lepszy. Oficjalne tryby gry to: Clan Base, Clan War, Soldier War, Dynamic Soldier war, Old Rules, HardCore, Nuclear War, Arabian War. Zainteresowanych ich szczegółami zapraszam na Wikipedię.

Original War - atak nuklearny

Oprawa audio-wizualna

Rozgrywkę obserwujemy z rzutu izometrycznego. Grafika jest przejrzysta, a jednostki nie przenikają się, dzięki czemu łatwo zorientować się w sytuacji. Interfejs jest bardzo intuicyjny. Wszystkie budynki i pojazdy mają odmienny wygląd u każdej ze stron konfliktu, dzięki czemu nie popadamy w monotonność. Muzyka którą wykorzystano w grze nie jest skomplikowana, jednak mimo tego jest charakterystyczna dla tego tytułu i wpada w ucho. Dźwięki środowiskowe wykonane zostały poprawnie. Największym jednak atutem w kwestii oprawy dźwiękowej okazuje się dubbing. Jakość wypowiedzi postaci stoi na wysokim poziomie, dodatkowo duży nacisk został położony na akcent, zależny od narodowości.

Original War - zarządzanie

Podsumowanie – Original War

Original War jest grą godną polecenia każdej osobie, która szuka w strategi czegoś nowego i nie boi się wyzwań. Nietuzinkowa fabuła wpływająca na przebieg gry i nietypowe rozwiązania czynią ten tytuł wyjątkowym. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że po 13 latach od wydania gry w dalszym ciągu powstają nowe aktualizacje. Poniżej znajdziecie link do polskiej strony dotyczącej Original War.


Original War na platformie SteamOficjalna strona gryOficjalna strona społeczności
Wymagania systemowe
  • Procesor Pentium II 300 MHz (lub szybszy)
  • 64 MB RAM (jednak do komfortowej gry zalecane 512 RAM lub więcej)
  • 8MB pamięci karty graficznej (lub więcej), zgodna z DirectX 8.1
  • Windows 95/98 lub nowszy