Planescape: Torment – udręka nieśmiertelności

planescape torment logo

planescape torment ikona

Wstęp

Planescape: Torment to tytuł wychodzący z zupełnie innych zamierzeń niż jego konkurencja. Przede wszystkim nie ratujemy tu świata, a nieumarli często są bardziej przyjaźni niż ludzie. Cała rozgrywka przenosi nas do Wieloświata (Planescape), gdzie wszystko jest względne. Za rekomendacje wystarczy chyba fakt, że gra ta ma rzesze fanów porównywalną do tej graczy Baldurs Gate (z którym skądinąd ma wiele wspólnego). Zapraszam do lektury

Więcej o tytule

Początki produkcji sięgają roku 1997, kiedy to zespół Black Isle Studio (odpowiedzialny między innymi za Lionheart, Icewind Dale oraz Fallouta) stworzył dokument zawierający główne koncepcje gry. Po serii sprzeczek z wydawca, gra ukazała się finalnie w 1999 roku. Polskim wydawcą jest CD Projekt. Rozgrywka nieco przypomina tą znana z BG, oparta jest na zasadach systemu AD&D 2. Łatwo więc zauważyć, jest to tytuł z gatunku cRPG z widokiem izometrycznym. Gra posiada pełna polską wersję językową, lecz uwaga, wersja GOG jest jej pozbawiona. W roku 2015 miał ukazać się sequel, niestety w związku z zamieszaniem wokół praw autorskich, akcja zostanie umieszczona w innym uniwersum. Projekt nosi nazwę Torment: Tides of Numenera.

planescape torment - szkielety

Fabuła

Akcja Planescape: Torment rozgrywa się w Sigil, stolicy Planescape. Komplikuje to nieco fabułę, ponieważ Sigil to swoiste skrzyżowanie światów, skąd można dostać się do każdego z nich. Oznacza to że z właściwą fabułą przeplatają się pomniejsze wątki, powiązane z krainami takimi jak Greyhawk, Forgotten Realms czy Dragonlance (wszystkie są uniwersami D&D). Władzę w Sigil sprawuje okrutna Pani Bólu, z która już kiedyś mieliśmy styczność… Jak okazuje się zaraz po rozpoczęciu gry, nie możemy wybrać imienia swojej postaci, a na dodatek wyglądamy koszmarnie niczym potwór Frankensteina. Czym jest to spowodowane dowiadujemy się krótko po rozpoczęciu gry; mianowicie budzimy się bez pamięci w kostnicy, i okazuje się iż nasza postać jest nieśmiertelna. Twórcy zadbali o pogłębienie dezorientacji, projektując nietypowe postaci które mogą się do nas przyłączyć. W  trakcie gry mamy z nimi wiele możliwości interakcji, z niektórymi z nich można mieć romans lub mogą one obrócić się przeciw nam. Już podczas eksploracji pierwszej lokacji spotykamy Mortiego, latająca czaszkę atakującą wrogów poprzez…gryzienie ich. Głównym celem naszej podroży poprzez te szalone uniwersum okazuje się poszukiwanie naszej utraconej tożsamości, oraz odkrycie znaczenia tajemniczych tatuaży na naszych plecach. Co istotne, gra jest wysoce nieprzewidywalna  i  czasem, aby dokonać postępu, musimy zginąć. Tytuł zakończyć możemy na trzy różne sposoby.

planescape torment characters

Rozgrywka

Na początku musimy określić statystyki swojej postaci. Są to odpowiednio: siła, kondycja, charyzma, zręczność, inteligencja i wiedza. Wyglądu w żaden sposób nie jesteśmy w stanie zmienić. Podczas rozgrywki mamy możliwość zrobienia sobie do trzech tatuaży, zazwyczaj zwiększających statystyki. Nasz bohater nie ma jasno zdefiniowanej klasy, wraz z postępem w grze i zbieraniem doświadczenia jego rola w drużynie może diametralnie się zmienić. Oczywiście mamy dostęp do działań standardowych już dla gier opartych na zasadach AD&D, jak kradzież kieszonkowa, rzucanie czarów (mag, kapłan) oraz wielu innych. Mechanika gry również wiele się nie zmieniła: podróżujemy w grupie pomiędzy lokacjami, wykonując zadania i walcząc. Warto złożyć uzupełniający się skład. W trakcie potyczki, tak jak w podobnych tytułach możemy użyć opcji aktywnej pauzy, aby spokojnie rozplanować kolejne działania naszej drużyny. Dostęp do ekwipunku, zdolności i innych możemy uzyskać poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy na postaci, w celu wywołania okrągłego menu nieco podobnego choćby do tego, ze Świątyni Pierwotnego Zła.

planescape torment gui

Oprawa audio-wizualna

Za grafikę w Planescape: Torment odpowiada lekko zmodyfikowany silnik graficzny Infinity Engine, na którym wcześniej powstała pierwsza część Baldurs Gate. Dzięki ulepszeniom w nim zastosowanym, w Ps:T otrzymaliśmy między innymi wyraźniejsze modele postaci oraz inne animacje czarów. W oryginalniej formie gra może nieco kłuć po oczach swoja niska rozdzielczością, jednak tak jak w przypadku innych kultowych gier z tego okresu, pojawiły się modyfikacje umożliwiające zmianę rozdzielczość wedle własnego uznania. Link wyjaśniający jak to zrobić znajdziecie na samym dole. Dubbing wykonany został starannie, dźwięki otoczenia stoją na poziomie podobnym do BG. Muzyka skomponowała została wręcz genialnie, zainteresowane nią były nawet osoby nie mające żadnej styczności z samym Ps:T.

planescape torment otoczenie

Podsumowanie – Planescape: Torment
Weteranów zachęcam do ponownego przejścia gry w większej rozdzielczości, i przypomnienia sobie co sprawiało w tym tytule tak wiele satysfakcji. Graczom jeszcze niezaznajomionych z ta produkcją, polecam ją z uwagi na jej odmienność w stosunku do innych produkcji stojących na tej samej półce. Niewiele pozycji osiągnęło status pozycji tak znanej swego czasu, jak  Planescape: Torment.

Od 11 kwietnia 2017 roku dostępna jest wersja Enchanced Edition, która znacznie poprawia rozgrywkę i umożliwia grę w wysokich rozdzielczościach. Jednak jeśli chcielibyście zagrać w „klasyczną” wersję w wysokich rozdzielczościach, to możecie wypróbować mod GhostDog’s Planescape: Torment UI mod(mirrror dla pobierania moda).

P:T - Enchanced Edition na platformie SteamP:T - Enchanced Edition na platformie GOG
Wymagania systemowe

Procesor: Pentium 266 MHz (lub kompatybilny)
Pamięć RAM: 64 MB
Karta graficzna: 4MB karta graficzna zgodna z DirectX
System operacyjny: Windows 95 oraz nowsze

(Podczas gry na wyższych rozdzielczościach niż standardowa taki sprzęt nie wystarczy)