Road Redemption – czyli Road Rash zmartwychwstał… albo i nie.

Road Redemption - logo

Wstęp do gry, czyli słów kilka o inspiracji – Road Rash

Niektórzy ze starszych graczy mogą pamiętać klasyczny tytuł na PSXa jakim był Road Rash 3D, dla tych którzy nie pamiętają – były to klasyczne wyścigi motocyklowe, w których mieliśmy do wyboru dwukołowce różnego typu, od harleyów, aż po ścigacze.

To, czym odróżniało tą grę od wszystkich innych był kluczowy element – mogliśmy okładać przeciwników wszystkim, co wpadło nam w ręce, były to łańcuchy, pałki policyjne, nunchaku, łomy itp. Same „wyposażenie” mogliśmy nawet wyrwać z ręki przeciwnikom, co czyniło grę jeszcze bardziej interesującą. Rozgrywce towarzyszyły całkiem „porywające” utwory muzyczne(mój osobisty faworyt – Link), trailer(możecie zobaczyć poniżej) był bardzo zajawkowy, a sama gra była naprawdę interesująca/zabawna i można by się pokusić o stwierdzenie, że całkiem realistyczna jak na tamte czasy.

Road Rash pojawił się później jeszcze na inne platformy bardziej lub mniej udany, natomiast jest to gra, która bardzo mocno zapada w pamięci. Po prawie czternastu latach od wydania ostatniej części(Road Rash: Jailbreak) kiedy to już tytuł odszedł w zapomnienie pojawiła się kampania na kickstarterze, w której autorzy wspominali o grze inspirowanej klasycznym Road Rashem. Oznaczało to ponownie – motocykle, okładanie współzawodników i jak się okazuje nie tylko… bo pojawiła się również wzmianka o online multiplayer.

Rozgrywka

Więc sama fabuła w grze jest tak samo oryginalna i niepowtarzalna jak zakupy u chińczyka na targowisku; zaczynamy jako członek gangu motocyklowego, który po odsiadce próbuje się wspiąć ponownie w hierarchii – aby gang nas docenił musimy wykonywać tzw. „misje”.

Misje są losowe – polegają na zwykłych wyścigach, eliminacji konkretnych przeciwników, spowodowania zainteresowania policji(nie mam zielonego pojęcia dlaczego), omijaniu „wyimaginowanych” przeszkód, czy zmieszczeniu się w czasie.

Przed rozpoczęciem gry do wyboru mamy pięć różnych motocyklów oraz sześciu motocyklistów. Nie jest to porażająca liczba… w zasadzie chodzi tylko o zróżnicowany poziom trudności poprzez wybór innych motocyklów, bo sami kierowcy nie różnią się niczym, oprócz wyglądu(pewności nie mam ale Shovel Knight zaczyna chyba trochę częściej z łopatą).

No i po tym rozpoczynamy misję.

Jeżdżąc nasze pojazdy wydają się nader „lekkie”, nie czuję jakbym prowadził mimo wszystko ciężką, dwukołową bestię – całą wartość podważa dość dyskusyjna fizyka zastosowana w grze. Jeśli miałbym wrzucić ją do jakiejś kategorii – to bliżej temu do casuala, aniżeli normalnych wyścigów.

Road Redemption - wyścig

Road Redemption – wyścig

Sterowanie jest dość proste – operujemy klawiszami WASD od gazu/hamulców i kierowania, natomiast myszką obracamy kamerę(swobodnie) oraz atakujemy lewo/prawo przy pomocy LPM i PPM. Do tego dochodzi zmiana broni, chwyt itp.

W początkowych misjach poziom trudności jest niewielki – przeciwnicy częściej dadzą się nam „pacnąć”, nie będą nas kopać oraz będą wyposażeni w słabszy oręż. Im dalej, tym mniej będziemy mogli popełniać błędów i dotarcie do pierwszej trójki(w przypadku zwykłych wyścigów, czy to z mistrzami) będzie nie lada wyzwaniem.

Po wykonanej misji przechodzimy do sklepu – tutaj zakupujemy przedmioty dające stałe bonusy do obrażeń, punktów wytrzymałości itd. które są aktywne dla tej konkretnej sesji gry(czyli dopóki nie padniemy). Przedmiotów jest dość dużo, jednak też często będzie nam brakować środków na zakup więcej, niż 1-2 przedmiotów. Przedmioty te można by nazwać „tymczasowymi perkami”.

Road Redemption - sklep

Road Redemption – sklep

No i jeździmy sobie tak, wykonujemy misje i klepiemy każdego, kto się nam napatoczy(albo unikami przeciwników) do czasu, aż zdarzy nam się paść. Wtedy też na zakończenie gra pokazuje nam statystyki oraz zebrane doświadczenie. Doświadczenie możemy przeznaczyć na umiejętności, które działają „na stałe”. Tak, oznacza to również, że gra jest poniekąd grinderem; ukończenie kampanii bez zestawu umiejętności jest naprawdę trudne.

Road Redemption - ulepszenia

Road Redemption – ulepszenia

Do wyboru mamy większe obrażenia, ulepszenie motoru, więcej hp i ciekawostki tego typu.

W tym miejscu powinienem wspomnieć również o opcji multiplayer – tak też zrobię. Na tym etapie niestety nie ma takiej możliwości. Z tego co czytałem, to na pewno ma być do czasu wydania wersji finalnej(czyli w momencie jak gra wyjdzie z fazy Early Access) lub wcześniej. Opcja była zapowiedziana w samej kampanii KS, więc trzeba zacisnąć kciuki i mieć nadzieję, że developerzy dotrzymają słowa.

Technicznie?

Uruchamiając tytuł ujrzałem dumną, „animowaną” informację „Made with Unity”. Jest to informacja, której osobiście nienawidzę – grałem w kilka tytułów stworzonych na tym silniku i nie jestem w stanie pochwalić użycia go choćby raz, niedomaga on w zbyt wielu kategoriach z graficzną stroną na czele. Rozumiem, że jest prosty w użyciu, być może tani itd. itd. natomiast patrząc na modele 3D stworzone przy pomocy unity zastanawiam się, czy przypadkiem nie cofnęliśmy się o dekadę.

Pomijając jednak pochwały w stronę tego genialnego wręcz silnika jest to jedno z lepszych 3D, których widziałem stworzonych właśnie w unity. Nadal są problemy z wygładzaniem, modele postaci wyglądają dość… sztywno, jednak same motocykle wyglądają całkiem nieźle, na tytuł jak mniemam typu indie.

Optymalizacja nadal ssie. Co prawda mogę u siebie pograć na maksymalnych detalach w płynnej ilości klatek(choć znów nie wiem czy to dobra wiadomość dla osób, które spodziewają się fajerwerków) ale zdarzają się losowe masowe spadki, które nawet mogą nam spartaczyć wyścig.

Od strony dźwiękowej – wypada słabo. Dźwięki uderzeń, eksplozji, silników są bardzo sztuczne. Nie mam pojęcia, czy to zostanie zmienione – nie przeszkadza to na długą metę, natomiast wolałbym dźwięki bardziej realistyczne. Utwory muzyczne są dość przeciętne i nie nadają zbyt dużo dynamiki rozgrywce. Podejrzewam, że w tym drugim przypadku zadecydował brak środków – także być może będzie warto w tym przypadku przygotować własną, wcześniej utworzoną listę utworów :)

Fizyka – są momenty, kiedy zachowuje się właściwie ale są też takie, kiedy to można by stworzyć całą kompilację „zabawnych” albo irytujących momentów. W tym przypadku warto wspomnieć o jednej konkretnej planszy:

Road Redemption - jazda po budynkach nocą

Road Redemption – jazda po budynkach nocą

– przemieszczamy się po dachach budynków. Nie jest to stała, ogrodzona trasa, możemy na niej bardzo łatwo wypaść, zablokować się lub poirytować na wiele innych sposobów. Pomysł jak najbardziej trafiony, jednak chyba nie do końca przemyślany.

Czyli Road Redemption jest grą, którą warto brać, czy nie?

Należy przede wszystkim pamiętać o tym, że tytuł jest w fazie wczesnego dostępu(bliżej temu do alphy, niż bety) i pojawiające się błędy, braki itd. są jak najbardziej normalne. Na obecnym etapie jest to taki grinder, w który przyjemnie gra się w wolnym czasie – nie jest to jeszcze coś, czemu można byłoby przeznaczyć sporą część uwagi.

Developerzy praktycznie codziennie wydają łatki – w dniu, w którym zakupiłem grę wykryłem dwa naprawdę wredne bugi(gra zwieszała się okazjonalnie w czasie wyścigu anulując sesję kampanii) i przesłałem je mailem do developerów, dzień później zostały już poprawione. Co dzień praktycznie wychodzą jakieś łatki czy to poprawiające błędy, czy to balansujące rozgrywkę i to na pewno jest na plus – bardzo mało jest tak aktywnych twórców gier(albo „poświęconym” swojemu projektowi).

Czy warto? Na pewno warto będzie z dwóch powodów:
1. Nie ma żadnej innej gry tak podobnej do klasycznego Road Rash’a.
2. Będzie multiplayer. Gry tego typu są wręcz doskonałe dla współzawodnictwa/coopa.

Na obecnym etapie polecam dla graczy, który nie wymagają zbyt wiele od wczesnych wersji gry. Natomiast dla całej reszty zalecam poczekać do wyjścia wersji finalnej(planowo trzeci kwartał 2015).


Road Redemption na platformie SteamOficjalna strona gry
Wymagania systemowe

Zalecane
System: Windows 7, Windows 8
Procesor: 2GHz+
Pamięć: 4 GB RAM
Grafika: Kompatybilna z DirectX 9 z minimum 1GB pamięci.
DirectX: 9.0
Miejsce na dysku: 2500MB