Insurgency – realistyczne pole bitwy

insurgency-logo

Gry polegające na odstrzeleniu przeciwników skupiają się zazwyczaj na jednym z dwóch aspektów: realizmie lub dynamice. Zdarzały się już próby połączenia tych cech, jednak nigdy nie były równie zrównoważone jak w prezentowanym tytule – Insurgency. Jest to jedyny w swoim rodzaju, prawdziwie zbalansowany FPS, gdzie wrażenia z gry potrafią przykuć gracza do komputera na całe wieczory. Zapraszam do zapoznania się z dalszą częścią tekstu.


Insurgency - rozpoczęcie rozgrywki

Insurgency – rozpoczęcie rozgrywki

Więcej o tytule

Zaczęło się niewinnie, od modyfikacji do Half-Life 2 stworzonej przez grupę fanów chcących realnej i szybszej niż w Armie rozgrywki. W projekcie tym gracze wcielali się w jedną z dwóch stron konfliktu: Amerykanów lub terrorystów. Modyfikacja ta, pierwsza wersja Insurgency, trafiła na platformę Steam w październiku 2007 roku. Dzięki szybko powiększającej się rzeszy fanów, studio New World Interactive postanowiło wypuścić w pełni samodzielną, płatną lecz jednocześnie o wiele lepszą wersję Insurgency. Premiera miała miejsce w styczniu 2014 roku, a sama gra nadal przyciąga nowych graczy.

Tytuł ten zdobył dwie nagrody roku na portalu IndieDB (player’s choice i editor’s choice), może się także poszczycić wysokimi notami w serwisie Steam; aż 92% recenzji jest pozytywnych, a o to nie łatwo. Zwłaszcza, iż jest to produkcja wymagająca wprawy i przemyślanych działań. Gracze często określają ją jako fuzje CS:GO / Battlefield z Armą i jestem skłonny przynajmniej częściowo przyznać im rację. Gra dostępna jest w języku polskim, oczywiście na platformie Steam. Całość bazuje na silniku Source i posiada wsparcie warsztatu Steam.

Insurgency - pozycja snajperska

Insurgency – pozycja snajperska

Rozgrywka

Insurgency jest bardzo charakterystyczną grą. Wiernie oddaje ona realia pola bitwy, gdzie zginąć można od pojedynczej kuli. Jako osobę sporadycznie odwiedzającą strzelnicę, często irytował mnie w grach typu FPS jeden mechanizm. Broń stworzona do strzelania na odległość przekraczającą trzysta metrów chybiała z piętnastu. Twórcy bardzo dobrze poradzili sobie z tym elementem. Mianowicie, strzelając bez celowania nie ustrzelimy prawie nic, natomiast każda niemal broń na większe dystanse niż rzut kamieniem jest zabójczo celna; oczywiście zakładając że celujemy przez przyrządy mechaniczne bądź optyczne. Aby jednak nie było zbyt łatwo, bardzo realny jest też odrzut, który momentami wręcz da się odczuć. W efekcie często będziemy mieli szanse oddać tylko jeden strzał, który o ile dosięgnie celu, okaże się dla niego zazwyczaj śmiertelny.

Dzieje się tak ponieważ w Insurgency nie ma medyków ani innego sposobu leczenia. Zakładając że oberwaliśmy, możliwe są dwie opcje: odradzamy się bądź w przypadku postrzału (omijającego główne hitboxy) utrudnione zostaje celowanie i poruszanie się. Mapy na których przyjdzie nam toczyć starcia są bardzo różnorodne i zbalansowane, ponadto istnieje tu ich podział, na dzienne i nocne. HUD jest bardzo minimalistyczny, nie widzimy na nim prawie nic, nawet ilość naboi w magazynku jest nieznana, natomiast przeciwnicy nie są w jakikolwiek sposób oznaczeni. Właśnie te cechy, w połączeniu z brakiem mapy powodują że gra wymusza na graczu wybitnie taktyczne podejście.

Insurgency - noktowizja

Insurgency – noktowizja

Jest to typowa produkcja skupiająca się na piechocie, wobec czego pojazdy które zobaczymy służyć mogą co najwyżej za osłonę. Mechanika penetracji została dopieszczona, jednak nie spotkamy tu doświadczonych graczy „skanujących” teren, jak ma to miejsce w CS. W końcu każdy nabój bywa na wagę złota. Obie strony konfliktu mają odmienne wyposażenie, w przypadku terrorystów bywają to nawet takie relikty przeszłości jak Mosin czy MP40.

Na pierwszy rzut oka wydawać się to może niezbalansowane, jednak w potyczkach na taką skalę (do 32 graczy na mapie) nie ma to tak naprawdę znaczenia. Nawet te antyki doskonale spełniają swoją rolę, zakładając że wiemy w jaki sposób ich użyć. W momencie wejścia do gry wybieramy klasę. Różnią się one w zasadzie jedynie wyborem dostępnego uzbrojenia i jego dodatków (oraz wyglądem). Następnie wybieramy broń którą możemy wedle naszych preferencji ulepszyć oraz resztę przydatnego ekwipunku (flary, kamizelki oraz inne). Nowym graczom asortyment głównego uzbrojenia wydawać się może nieco skromny, jednak po przetestowaniu dodatków szybo zmienią oni swoje zdanie.

Insurgency - rozbudowa broni

Insurgency – rozbudowa broni

Każdy element nieco wpływa na funkcjonalność broni, celowniki są chyba najbardziej rozpoznawalna modyfikacją. Ponadto na ich liście znajdują się bardziej specyficzne ulepszenia, jak choćby tłumiki zmniejszające hałas, odrzut i siłę broni; czy też dwójnóg przykuwający nas do ziemi lub przeszkody, lecz w zamian zapewniający znakomitą stabilizacje celności. Jednym słowem, opcji jest wiele. Aby gracz jednak nie wyglądał jak chodząca platforma bojowa, sprzęt ograniczany jest przez punkty, które otrzymujemy do rozdysponowania przed odrodzeniem. W kwestii odrodzeń twórcy wykazali się pomyślunkiem.

W zależności od trybu odradzamy się po jakimś czasie, a bywa czasem i tak, że nie odrodzimy się dopóki nasza drużyna nie osiągnie jakiegoś celu. Samych trybów rozgrywki jest zbyt wiele bym wszystkie tutaj przytaczał. Do ciekawszych należy na przykład survival, gdzie wyłącznie na typowo nocnych mapach staramy się przetrwać napływ sił wroga poszukujących nas, gdzie jednocześnie próbujemy przejąć punkty odradzające naszych kompanów. Tak więc w Insurgency nie można narzekać na nudę i monotonię.

Insurgency - rozgrywka

Insurgency – rozgrywka

Oprawa audio-wizualna

Insurgency powstało na bazie popularnego i znanego chyba każdemu silnika source. Gwarantuje on nie najgorszą grafikę, jednocześnie zapewniając niskie wymagania sprzętowe. Ponadto twórcy dopracowali najbardziej interesujące ich elementy. Dzięki temu możemy cieszyć się różnorodnością obiektów, przyjemną dla oka grafiką oraz stojącymi na odpowiednim poziomie efektami specjalnymi. Widać to zwłaszcza podczas rozgrywki na mapach nocnych, gdzie noktowizja, bądź latarka jest podstawą przetrwania.

Muzyka dobrana została adekwatnie, jednak stanowi ona jedynie tło. Dźwięki zasługują na pochwałę, niejednokrotnie nasłuchiwanie może uratować nam życie, a dźwięki broni są wysoce realistyczne. Jak można zauważyć, nie tylko w rozgrywce twórcy zastosowali balans. Dzięki temu płynna rozgrywką cieszyć mogą się również posiadacze słabszych komputerów, natomiast pozostali nie maja powodu do zbytniego narzekania.

Insurgency - respawn

Insurgency – respawn

Insurgency – podsumowanie

Insurgency jest świetną pozycją dla każdego chyba fana strzelanek. Oferuje ona połączenie dynamiki i realizmu wystarczające, aby zarówno gracz Battlefilda, jak i Army przekonał się do niej. Udowadnia ona również, iż nie tylko duże studia mogą stworzyć wciągającego FPSa. Spora zaletą jest pierwszej klasy klimat, oraz wysoce taktyczne podejście do tematu. Jestem przekonany że wielu z was chciało pograć w Armę, jednak zabrakło wam cierpliwości. W Insurgency wszystko dzieje się szybciej, co z pewnością jest sporym atutem. Pozycję tą polecam wszystkim graczom, chcącym spędzić co najmniej kilka wieczorów rozkoszując się polem bitwy, realniejszym niż zazwyczaj…


Insurgency na platformie SteamOficjalna strona gryStara, darmowa wersja moda
Wymagania systemowe
  • System operacyjny: Windows® 8/7/Vista/XP
  • Procesor: Intel® Core™ 2 Duo E6600 lub AMD Phenom™ X3 8750 lub lepsze
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Karta graficzna: Co najmniej 512 MB, wspierająca Pixel Shader 3.0
  • DirectX®: 9.0c
  • Dysk twardy: 6 GB wolnego miejsca