Magicka – magia & humor

magicka - logo

Założenia większości gier z gatunku hack’n’slash nietrudno zdefiniować – tworzymy postać, zazwyczaj zbieramy doświadczenie i przedmioty pomocne w anihilacji przeciwników. Po wybiciu setek potworów trafiamy na głównego złoczyńce, pokonujemy go i ratujemy świat. Często wszystko to jest przedstawione w sposób tak brutalny i mroczny jak to tylko możliwe. Jednak kiedy po raz kolejny w nasze ręce trafia tytuł który okazuje się po prostu mniej lub bardziej udanym klonem, często rezygnujemy z gry. Twórcy Magicki postarali się jednak, aby w tym przypadku tak nie było; efekt ten uzyskali poprzez połączenie satyrycznego poczucia humoru z możliwością pełnej kooperacji, gdzie pomyłki i błędy zamiast wściekłości wywołują śmiech. Zapraszam do dalszej części wpisu.


magicka - pierwszy przeciwnik

magicka – pierwszy przeciwnik

Więcej o tytule

Magicka to gra z gatunku hack’n’slash, gdzie akcję obserwujemy z perspektywy lotu ptaka. Za projekt odpowiada Arrowhead Game Studios, premiera miała miejsce w styczniu 2011 roku. Podczas rozgrywki wcielimy się w postać zakapturzonego maga któremu powierzono zadanie uratowania świata. Już w pojedynkę przy użyciu rozmaitych rodzajów magii nasza postać jest w stanie wywołać mały armageddon na monitorze, jednak to dopiero początek. Otóż w dowolnym trybie rozgrywki, również w kampanii, udział może brać nawet czwórka osób.

Ponadto twórcy zadbali o nieco już zapomnianą koncepcje, mianowicie funkcję lokalnej rozgrywki wieloosobowej. W połączeniu z faktem obecności friendly-fire walka potrafi się skomplikować. Magicka operuje humorem który opiera się na parodiowaniu popkultury oraz gagach które śmieszą swoim irracjonalizmem, a czasem głupotą. Gra oczywiście w pełni wspiera kontroler i dostępna jest na platformie Steam. Produkcja ta posiada również polską wersję językową.

magicka - interakcja z otoczeniem

magicka – interakcja z otoczeniem

Rozgrywka

Praktycznie cała gra opiera się na dynamicznej walce, głównie z użyciem czarów. Jednak w przeciwieństwie do większości tytułów, w tym przypadku czary stworzymy sami, łącząc pojedyncze elementy takie jak ogień, woda czy też elektryczność. Ogółem elementów jest osiem a w jednym zaklęciu możemy skombinować pięć z nich. Umożliwia to wykonywanie całkiem ciekawych kombinacji; możemy przykładowo uderzyć przeciwnika parą (ogień i woda) aby otrzymał z następnego ataku błyskawicami możliwie jak największe obrażenia.

Podczas wędrówki natkniemy się także na przepisy na co bardziej skomplikowane czary, takie jak przyśpieszenie ruchów. Zaklęcia rzucamy na trzy sposoby; na wrogów, na siebie lub na swoją broń. Samo zaklinanie broni znane jest w grach z tego gatunku już od dawna, jednak w tym przypadku często daje też przewagę taktyczną. Poniżej krótka analiza wykorzystania jednego z elementów, magicznej tarczy:

– Rzucenie na siebie: częściowa odporność na ciosy przeciwników
– Rzucenie przed siebie: mur blokujący drogę przed nami
– Rzucenie na broń poboczną i atak nią: tworzy podłużne pole siłowe dzielące obszar przed nami na dwie części, można w ten sposób podzielić wrogów na dwie grupy
– Rzucenie w kombinacji z ogniem: tworzy przed nami ognistą ścianę raniącą przeciwników

magicka - walka z trollem

magicka – walka z trollem

Magia ma także duże znaczenie w kontekście interakcji z otoczeniem. Jak łatwo się domyślić rzucanie czarów bazujących na elektryczności po wyjściu z rzeki nie jest najlepszym pomysłem. W takiej sytuacji powinniśmy najpierw wysuszyć się ogniem lub po prostu zamrozić rzekę i przejść na druga stronę po lodzie. W trakcie walki z wieloma przeciwnikami często panuje istne pandemonium, wobec czego dobry refleks bardzo się przydaje. Jeśli pomylimy się podczas rzucania czaru może zdarzyć się iż zabijemy sami siebie, lub uleczymy przeciwników…

Poza magią postać gracza dysponuje jeszcze uzbrojeniem dodatkowym, jednak nadaje się ono tylko do dobijania wrogów oraz w najbardziej krytycznych sytuacjach.

magicka - widok przed miastem

magicka – widok przed miastem

Oprawa audio-wizualna

Magicka jest grą niezależna stworzoną przez niewielkie studio. Sprawia to że już na wstępie nie możemy oczekiwać grafiki i udźwiękowienia na poziomie megaprodukcji. Mimo wszystko twórcy zrobili wszystko co mogli, aby produkcja ta nie zrażała przez to do siebie graczy. W efekcie otrzymujemy barwną, niezbyt skomplikowaną grafikę i karykaturalnie maleńkie postacie magów w kapturach.

Dźwięki które usłyszymy podczas rozgrywki stoją na najwyżej średnim poziomie, jednak co ciekawe, dialogi nagrane zostały w fikcyjnym języku, będącym mieszanką kilku istniejących naprawdę. Całokształt oprawy mimo iż nie robi oszałamiającego wrażenia, to ma swój własny unikalny i całkiem przyjemny klimat.

magicka - wybuch magii ognia

magicka – wybuch magii ognia

Podsumowanie

Prezentowana tu produkcja jest dosyć specyficzna. Co prawda zapewne nie każdemu przypadnie ona do gustu i nie jest wolna od wad, jednak łatwo o nich zapomnieć, zwłaszcza podczas gry z przyjaciółmi. Satyry i drwiny z utartych schematów gier to znak rozpoznawczy tego tytułu. Jeśli dorzucimy do tego stosunkowo niewielką cenę, wydaje się idealną propozycją aby nieco się rozluźnić. Na platformie Steam uzyskała aż 94% pozytywnych recenzji na ponad 15 tysięcy wystawionych, co jest naprawdę dobrym wynikiem. Zachęcam do przynajmniej spróbowania swoich sił w Magicka, pobranie dema w końcu nic nie kosztuje ;)


Magicka na platformie SteamOficjalna strona gry
Wymagania systemowe

Minimalne

  • System operacyjny: Windows XP/Vista/7
  • Procesor: Intel® Pentium® IV 2.4 GHz lub AMD 3500+
  • Pamięć RAM: 2 GB
  • Dysk twardy: 2 GB wolnego miejsca
  • Karta graficzna: minimum NVIDIA® GeForce 8800 lub ATI Radeon® X1900