Armored Warfare cz.1 – Pojazdy i uzbrojenie

Wstep

Jak zapewne część z Was już wie, Armored Warfare przeszedł w pierwszej połowie października w fazę Open Beta. W praktyce oznacza to, że mamy już pewien wgląd w działanie większości mechanizmów oraz samą strukturę gry. Uznałem iż jest to dobry czas na przedstawienie Wam serii kilku artykułów, które mimo iż nie zagłębiają się mocno w szczegóły, pokażą dlaczego warto zagrać w Armored Warfare. W tym artykule weźmiemy na tapetę absolutną podstawę, którą stanowią oczywiście pojazdy. Zapraszam do lektury.

Armored Warfare - Starship, jeden z ciekawszych pojazdów

Klasyfikacja pojazdów i ich zadania

Oficjalnie gra zakłada podział dostępnych pojazdów na pięć typów. W odróżnieniu od tego zastosowanego w World of Tanks, nie chodzi tu głównie o podział gabarytowy (wielkość i waga) a raczej o zadania jakie (przynajmniej w teorii) powinny spełniać.

Main Battle Tank (MBT)

Jest to grupa najbardziej wszechstronnych pojazdów dostępnych w Armored Warfare. Jest to swoisty koń pociągowy całej drużyny, cechują je głównie zbalansowane statystyki, przyzwoity pancerz oraz zdolność do prowadzenia sprawnej wymiany ognia na bliski dystans. Dodatkowymi atutami tego rodzaju pojazdów jest także zaawansowane opancerzenie (jak przykładowo pancerz reaktywny, zwiększający odporność na pociski typu HEAT).

Armored Warfare - Object 155, typowy MBT ze wschodu


Light Tank (LT)

lżejsza wersja MBT o słabszym pancerzu, lecz o wiele lepszych właściwościach jezdnych. Ich działa nie ustępują tym z MBT, a nawet je przewyższają w kwestii strzelania w ruchu (mam tu na myśli jazdę poniżej 40% prędkości maksymalnej, LT nie otrzymują wtedy kary do celności). Wiele z nich posiada również możliwość chwilowego przyśpieszenia oraz wystrzelenia granatów dymnych, zwiększających ich szanse na bezpieczny odwrót po pokonaniu przeciwnika.

Armored Warfare - W przypadku LT nawet wygląd jest nieco bardziej "dynamiczny"


Tank Destroyer (TD)

Jeśli szukacie najpotężniejszych dział oraz wysokiego współczynnika kamuflażu jest to typ pojazdu stworzony dla Was. Lecz nie ma nic za darmo, pancerz którym dysponuje ta klasa pojazdu jest mizerny, jednak świetna celność na dalekim dystansie świetnie rekompensuje ten fakt. Bardzo często posiadają one podwozie kołowe umożliwiające szybką zmianę pozycji.

Armored Warfare - Na swoich pojazdach mamy możliwość umieszczenia emblematow i flag


Armored Fighting Vehicles (AFV)

Jest to typowy zwiadowca, polegający na wykrywaniu przeciwników, jednocześnie samemu się nie ujawniając. Niestety, nie posiada dużej puli hp bądź dobrego pancerza. AFV może podświetlić wrogi pojazd, który tymczasowo traci wszelkie zdolności kamuflażu oraz staje się bardziej podatny na ostrzał. Dodatkowo, pojazdy tego rodzaju wyposażone są w specjalny moduł przyspieszający zdobywanie bazy.

Armored Warfare - Szarżowanie AFV zwykle nie jest najlepszym pomysłem


Self-propeled Guns (SPG)

Krótko mówiąc artyleria przeznaczona do ostrzału oddalonych przeciwników. Operator takiej maszyny ma możliwość zmiany pracy kamery na izometryczna oraz przemieszczanie jej po całym polu bitwy. Początkowo może się to wydawać znajome z innych tytułów, jednak w AW artylerzyści muszą uczyć się na nowo z kilku powodów. Po pierwsze, wystrzał z działa ujawnia pozycje SPG na mapie; po drugie, zamiast powolnych miażdżących strzałów artyleria strzela całkiem sprawnie, z przeciętnymi obrażeniami. Przeciwnicy w polu rażenia już wystrzelonego pocisku zostają natychmiast poinformowani o nadciągającym zagrożeniu, w skutek czego gra jako SPG okazuje się często bardzo trudna. Jeśli chodzi o specjalne możliwości w ich przypadku, mogą wspomóc sojuszników poprzez wystrzelenie pocisków podobnych w działaniu do granatów dymnych, bądź oświetlających (ujawniających) ukryte wrogie pojazdy.

Armored Warfare - Artyleria tuż po oddaniu strzału


Koła i gąsienice

Ponadto maszyny jakie przyjdzie nam prowadzić podzielić możemy na kołowe oraz gąsienicowe. Kołowe cechują się zwykle niższą masą oraz wyższą prędkością jednak manewrowanie nimi bywa uciążliwe ze względu na mniejszą przyczepność oraz większy promień skrętu. Objawia się to zwłaszcza kiedy musimy objechać dobrze opancerzonego przeciwnika w zabudowanym terenie. Z kolei pojazdy gąsienicowe są zwykle bardziej opancerzone, a zatem i cięższe. Mogą obracać się w miejscu oraz cechują się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża, jednak są relatywnie powolne i średnio nadają się do pościgu za umykającym przeciwnikiem. Warto zaznaczyć jak wygląda tu sprawa ściągania gąsienic (detrack). W przypadku gąsienic jest to raczej oczywiste; gdy spadnie jedn z nich, pojazd jest chwilowo całkowicie unieruchomiony. Sprawa komplikuje się w przypadku maszyn poruszających się na kołach. Nierzadko mają ich więcej niż cztery, często jest ich aż sześć, a więc zniszczenie części z nich skutkuje częściową utratą manewrowości oraz utrudnionym prowadzeniem, nie zaś całkowitym unieruchomieniem.

Armored Warfare - Oznaczanie przeciwnika oraz informacje o jego uszkodzeniach (albo ich braku)


Z czego postrzelamy

Uzbrojenie jakim dysponują pojazdy jest również bardzo urozmaicone. W Armored Warfare najczęściej spotykamy się z armatami oraz działkami działającymi podobnie do WKM (Wielkokalibrowy Karabin Maszynowy). Nie można również pominąć takich perełek jak naprowadzane rakiety wystrzeliwane z pojazdów takich jak Swingfire. Mechanizm działania armaty jest prosty; znajdujemy przeciwnika, celujemy i strzelamy, wycofujemy się podczas ładowania i czynność powtarzamy. Dysponując działkami posiadamy magazynek, więc ostrzał staje się nieco bardziej wymagający, zważywszy na zwykle mniejsze obrażenia oraz konieczność wystawienia się na widok podczas ostrzału. Dobrze spisuje się tu ostrzał w ruchu na bliski dystans podczas objeżdżania wroga. Po wystrzeleniu wszystkich/większości pocisków chowamy się aby przeładować (co trwa dłużej niż w przypadku standardowej armaty).

Armored Warfare - Cele misji PVE wyświetlane są na początku rozgrywki

Największe wyzwanie stanowią rakiety kierowane. Można wystrzeliwać je zza przeszkody, po czym kierują się one tam, gdzie wskazuje celownik. Bywa to zdradliwe, gdyż lecą one powolnie a przypadkowe wycelowanie podczas namierzenia przeciwnika na przykład w kamień, kończy się uderzeniem rakiety w niego. Jeśli tego byłoby mało, podczas wystrzału musimy znajdować się w kompletnym bezruchu, ponadto ten rodzaj uzbrojenia wykorzystać możemy tylko na dalszy dystans, więc jeśli zaskoczy nas inny pojazd i pojawi się parę metrów od nas nie mamy możliwości prowadzenia wymiany ognia. Jeśli znajdziemy się pod ostrzałem z tego typu uzbrojenia pojawi się ikona podobna do tej gdy strzela do nas artyleria, jednak czas od jej pojawienia do uderzenia zwykle jest znacznie krótszy ze względu na krótszy dystans który musi przebyć. Ogień artyleryjski przypomina zwykle ten z armaty, jednak dystans powoduje iż pocisk leci dużo dłużej więc warto celować z poprawką na fakt, iż przeciwnik będzie próbował uniknąć trafienia.

Armored Warfare - Nawet jako zwiadowca wypada pomóc sojusznikom


Podsumowanie

Wszystkie te elementy sprawiają iż nie możemy tak naprawdę sklasyfikować jakiegoś pojazdu jednoznacznie. Zdarzają się pojazdy zwiadowcze o ogromnej sile ognia, czy też czołgi szybsze od pojazdów kołowych. Jednym z takich przypadków okazuje się nawet Leopard-1 który mimo iż zalicza się do MBT, z uwagi na dobrą armatę i słaby pancerz powinien prowadzić ostrzał snajperski unikając wykrycia. Tak więc nie należy oczekiwać po kolegach z drużyny prowadzenia jakiegoś pojazdu w określony sposób, kiedy nie znamy jego specyfikacji. Aby poznać właściwości pojazdu którego jeszcze nie prowadziliśmy polecam misje PVP, które pomijając cele zarobkowe lub czystą zabawę, służą właśnie do tego.

Armored Warfare - Oczekiwany przez wielu polski czołg najnowszej generacji


Zapraszamy do sprawdzenia innych wpisów z serii

Armored Warfare cz.4 – jak wypada konkurencja?

Armored Warfare cz.3 – Dynamika rozgrywki i amunicja

Armored Warfare cz.2 – Reputacja, załoga oraz PvE