Outland – taniec między światłem a mrokiem

Outland - logo

Gry z gatunku Metroidvania cieszą się niesłabnącą popularnością już długie lata. Zważywszy na ogromną konkurencję w tym sektorze, aby ich gra zyskała popularność twórcy dopracowują jej mechanikę i oprawę do granic możliwości. Miało to miejsce również w przypadku opisywanego tu tytułu, czyli Outland. Mechanika jaka została tu wykorzystana cechuje się płynnością i wysoką dynamiką; produkcja ta posiada również przepiękną oprawę audiowizualną gdzie światło miesza się z cieniem. Zapraszam do dalszej części artykułu.


Outland - Na początku gry nasza aura jest neutralna

Na początku gry nasza aura jest neutralna

Więcej o tytule

Outland to zręcznościowa gra z gatunku metroidvania, wymagająca czasem odrobimy pomyślunku. Odpowiada za nią studio Housemarque, produkcja miała swoją premierę we wrześniu 2014 roku. Podczas rozgrywki wcielamy się w postać bezimiennego bohatera, dręczonego przez wizje wielkiej bitwy. Wyrusza więc do dżungli, poszukując kogoś zdolnego do wyleczenia go z tej dolegliwości. W trakcie przechodzenia kolejnych etapów przyjdzie zmagać nam się z całą masą przeciwników, pułapek i kilkoma bossami; ponadto czeka na nas wiele sekretów oraz zdolności do odblokowania.

Tym co najbardziej przykuwa do Outland, jest jego unikalny styl graficzny, w którym na pierwszym planie zazwyczaj króluje cień oraz śladowe ilości jaskrawych kolorów. Produkcja ta dostępna jest na Platformie Steam i posiada pełne wsparcie dla kontrolera. Język polski nie jest dostępny, jednak nie jest to problem w przypadku tego tytułu.

Outland - Jedna z kapliczek, które napotyka nasz bohater

Jedna z kapliczek, które napotyka nasz bohater

Rozgrywka

W prezentowanej produkcji grę rozpoczynamy jako nieuzbrojony człowiek, by z czasem zyskać ekwipunek i specjalne zdolności. Zdobywamy je zazwyczaj po dotarciu do określonej lokacji i często są niezbędne aby ukończyć dany etap. Częstym utrapieniem w podobnych tytułach jest częściowa separacja mechaniki walki i ruchu, jednak w tym przypadku twórcy zadbali aby sekwencje te się przeplatały. Efekt ten uzyskali w bardzo prosty sposób, mianowicie aby aktywować którąś ze specjalnych zdolności/ataków musimy wykonać odpowiednią sekwencje ruchu ze wciśniętym atakiem. Przykładowo wciskając klawisz odpowiedzialny za atak podczas pionowego skoku, aktywujemy potężne uderzenie w miejscu lądowania, zadające obrażenia oraz niszczące podłoże, dzięki czemu możemy dostać się do niedostępnej normalnie lokacji.

Ważnym elementem jest tak zwane „stance dance”. Chodzi w tym z grubsza o to, iż nasz bohater znajduje się w danej chwili w jednej z form, jasnej, bądź ciemnej, co symbolizuje kolor jego aury, odpowiednio niebieski bądź czerwony.

Outland - Gdy lokacja jest duża, kamera się oddala

Gdy lokacja jest duża, kamera się oddala

W danym trybie jest odporny na obrażenia zadawane przez rozmaite formy energii w tym właśnie kolorze, jest w stanie używać konkretnych elementów takich jak jak windy oraz atakować stwory o innym kolorze. Często zdarza się iż aby ruszyć dalej, musimy skakać z windy na windę zmieniając formę, jednocześnie odpierając ataki przeciwników. Jak łatwo się więc domyślić, Outland wymaga sporej dawki refleksu oraz zręczności.

Podczas naszych wędrówek dysponujemy ograniczonym zapasem zdrowia, aby go powiększyć musimy poświęcić spora ilość punków (zdobywanych przez roztrzaskiwanie urn i z pokonanych przeciwników) na kapliczkach spotykanych w kilku miejscach świata gry. Zdrowie możemy zregenerować znajdując zielone serca, oraz przy specjalnym krysztale. Postępy zapisywane są przy rozsianych na mapie checkpointach. Walki z bossami bardziej niż refleksu, wymagają poznania ich słabych punktów. Gdy znudzi nam się storyline gry, możemy zagrać w tryb arcade, gdzie naszym celem jest przejście danego etapu jak najszybciej, zbierając po drodze jak najwięcej punktów. Istnieje możliwość gry w kooperacji, mało tego, istnieją strefy do których dostaniemy się wyłącznie grając z kimś.

Outland - Zmiana formy uodparnia na konkretny rodzaj energii

Zmiana formy uodparnia na konkretny rodzaj energii

Oprawa audio-wizualna

Jak wspominałem już wcześniej, grafika jaką zobaczymy w Outland opiera się w znacznym stopniu na połączeniu światła i cienia. Kontrast ten w połączeniu z udanymi animacjami ruchu sprawiają bardzo pozytywne wrażanie. Tekstury i efekty specjalne wykonane zostały starannie. Modelom postaci nie można nic zarzucić, a elementy takie jak krzaki poruszają się na wietrze. Muzyka oraz dźwięki w grze są idealnie dopasowane i świetnie komponują się z szata graficzną. Całość posiada swój własny, niewymuszony i unikalny charakter.

Outland - Golem, pierwszy napotkany boss

Golem, pierwszy napotkany boss

Podsumowanie

Outaland jest świetną propozycja dla każdego fana platformówek oraz gier z gatunku metroidvania. Jednak przystępna mechanika rozgrywki i ciesząca oko oprawa graficzna sprawia, iż jest to pozycja atrakcyjna nawet dla graczy nie mających wcześniej do czynienia z czymś podobnym. Twórcy świetnie zbalansowali poziom trudności, więc produkcja ta nie jest ani zbyt łatwa, ani zbyt trudna. Mimo że fabuła nie jest rozbudowana, świat przedstawiony w grze wciąga na długie godziny. Polecam.


Outland na platformie SteamOficjalna strona gry
Wymagania systemowe

Minimalne

  • OS:Windows XP lub nowszy
  • Procesor:Intel Core 2 @ 2GHz / AMD Athlon 64 X2 4200+
  • Pamięć RAM:2 GB
  • karta graficzna:512MB Nvidia GeForce GTX 460/550, AMD Radeon HD 5770
  • DirectX: wersja 9.0c
  • Dysk twardy:650 MB wolnego miejsca