Nowa Ojczyzna – Słowianie w Mount & Blade

Mount & Blade - nowa ojczyzna

Mount & Blade: Warband niewątpliwie był grą udaną i bardzo rozbudowaną, jednak nic nie trwa wiecznie, w skutek czego również on po pewnym czasie przestawał bawić tak jak kiedyś. Wierni fani jednak często nie chcą rozstawać się ze swoimi ulubionymi tytułami, przez co tworzone są coraz to nowe, mniej lub bardziej udane modyfikacje. Nowa Ojczyzna zdecydowanie zalicza się do tej drugiej grupy, wprowadza ona bowiem mnóstwo contentu, takiego jak choćby okrzyki w języku polskim czy też nową nację, Słowian oraz kawałek mapy. Zapraszam do lektury.


Nowa ojczyzna - Nieco zmieniono wygląd okienek

Nieco zmieniono wygląd okienek

Więcej o modyfikacji

Nowa ojczyzna to modyfikacja do Mount & Blade: Warband rozwijana już od 2011 roku. Za projekt odpowiada nasz rodak, Akosmo który włożył w niego naprawdę mnóstwo pracy. Modyfikacja z założenia wprowadza mnóstwo nowych elementów, ulepsza część rozwiązań znanych z innych modyfikacji oraz wnosi do gry nieco humoru. Zamiast całkowicie przebudowywać mapę świata, w przypadku tym zdecydowano o dodaniu nowego terenu przy wybrzeżu oraz kilku lokacji na głównym kontynencie; w skutek tego Calradia nie została przebudowana zbyt mocno i weterani w mig odnajdą się na mapie. Do działania modyfikacji wymagana jest podstawowa wersja gry Mount & Blade: Warband, zaś sama instalacja nie powinna sprawić trudności.

Państwo Słowian

Państwo Słowian

Słowianie

Tym co najistotniejsze w tej modyfikacji, jest dodanie nowej nacji czyli Słowian. Posiadają oni dwa większe miasta oraz parę wiosek i zameczków na nadmorskich terenach. Oczywiście maja oni również swoje własne, unikalne jednostki; zaś werbowanych z dowolnych wiosek ochotników możemy przezbroić na właśnie słowiański rynsztunek. Słowianami dowodzi szlatchta, wśród której nie brakuje doskonale nam znanych nazwisk jak Twardowski czy Linda. Nie mogło także zabraknąć polskich emblematów jak choćby biały orzeł na czerwonym tle umieszczony na tarczy.

Nowa ojczyzna - Drzewko rozwoju Słowian

Drzewko rozwoju Słowian

Uzbrojenie i ekwipunek

Do standardowego wyposażenia dodano całą gamę nowych zabawek, możemy teraz poszaleć na polu bitwy wymachując kataną czy też rozłożyć na ziemi podczas oblężenia sporą tarczę i prowadzić zza niej ostrzał wroga. Zachowano jednak umiar i uzbrojenie takie jak wspomniane katany czy też broń palna występują raczej rzadko. Podczas gry napotkać możemy także nietypowe wierzchowce, jak choćby oswojone jelenie bądź wielbłądy. Z racji na odmienność tych ostatnich, nasze rumaki mogą wpaść w ich pobliżu w popłoch utrudniając jazdę (odpowiednie zdolności jeździectwa zmniejszają ten negatywny wpływ).

Templariusze

Mimo iż nie można ich traktować jako oddzielną frakcję, pojawia się zakon Templariuszy. Są to ciężko opancerzeni wojownicy, aby mieć możliwość posiadania ich w swojej drużynie musimy uprzednio wybudować ich siedzibę w jednym ze swoich zamków. Wraz z nimi pojawia się również oczywiście nieco ekwipunku bezpośrednio z nimi związanego.

Nowa ojczyzna - Jeleń w akcji

Jeleń w akcji

Mechanika

Sporo nowości pojawia się także w kwestii mechaniki, zarówno na mapie świata jak i w przypadku samej sekwencji walki. Do ważniejszych zmian zaliczyć możemy większe obrażenia od ciosu w plecy, czy też ukształtowanie terenu wpływające na potencjał bojowy odpowiednich jednostek. Jeśli nie będziemy używać jakiejś broni, zaczniemy tracić wprawę w posługiwaniu się nią z czasem. Na mapie świata bandy rozbójników i innych łotrów mogą teraz łączyć się w większe grupy pod rozkazami swoich wodzów i stanowić spore zagrożenie dla niezbyt licznych oddziałów.

Aby poprawić relacje z daną osadą bądź miastem możemy sponsorować w nich koncert lub dożynki. Jeśli lubimy stabilny zysk możemy założyć lokatę u bankiera, zaś Lordowie podróżujący po mapie mają od teraz dostęp do sporej liczby niedostępnych wcześniej opcji.

Nowa ojczyzna - Opisy przedmiotów bywają dziwaczne

Opisy przedmiotów bywają dziwaczne…

Możliwości zarządzania własnymi ziemiami przez gracza zostały również wzbogacone nowymi elementami, głównie możliwością wybudowania kilku specyficznych budynków. Jeśli zaś chodzi o rzeczy dziwniejsze… Gdy brakuje nam pożywienia, możemy jednego ze złapanych wrogów poświęcić aby zyskać nieco mięsa. Nie mylicie się, pojawiła się możliwość KANIBALIZMU. Ponadto podczas rozmów w tawernie od czasu do czasu nasza postać wydawać będzie dźwięki kojarzące się jedynie z szaleńcem. Nazwy niektórych przedmiotów dodanych w modyfikacji potrafią spowodować spontaniczne zdziwienie połączone z salwami śmiechu. Trafiają się nawet takie perełki jak książka zatytułowana „Montujemy satelitę NO-07”.

Udźwiękowienie i grafika

Jednym z najtrudniejszych zadań postawionym przed twórcami modyfikacji jest dodanie nowych dźwięków, które nie będą się „gryzły” z już istniejącymi w programie. Trzeba przyznać że w przypadku Nowej Ojczyzny dobrane one zostały bardzo dobrze, zarówno nowa ścieżka dźwiękowa jak i okrzyki postaci; nie można także narzekać na jakieś zakłócenia czy niską jakość nagrań. Dodane tekstury nie sprawiają wrażenia obcości w przedstawionym świecie.

Nowa ojczyzna - Sponsorowanie koncertu

Sponsorowanie koncertu

Podsumowanie

Modyfikacja Nowa Ojczyzna z pewnością zalicza się do grupy tych bardziej udanych, i mimo że nie jest idealna spisuje się naprawdę świetnie. Dodaje zabawy na co najmniej kilka godzin urozmaicając rozgrywkę znaną z oryginału o wiele naprawdę przemyślanych rozwiązań oraz nowych elementów. Oczekując na kolejną część serii z pewnością warto zatopić się w przedstawionym świecie raz jeszcze jego magię, mogąc jednakże nadal zostać zaskoczonym czymś jeszcze. Serdecznie polecam.


Pobieranie modyfikacjiMount & Blade: Warband - SteamWpis na forum Mountblade
Wymagania systemowe

Minimalne(Mount & Blade: Warband)

  • System operacyjny: Windows® XP
  • Procesor: Intel Pentium 4 2.0 GHz lub AMD 2.5 GHz
  • Pamięć RAM: 512MB
  • Karta graficzna: minimum 64MB RAM