Zbiór modyfikacji Fallout 4

Oficjalne narzędzia do modyfikowania gry jeszcze się nie pojawiły i nie znana jeszcze jest ich dokładna data wydania, jednak nie powstrzymało to graczy i modderów przed modyfikowaniem gry choćby „z zewnątrz”. Do teraz pojawiło się już całkiem sporo mniejszych, czy większych modyfikacji; postanowiłem wybrać ciekawsze z obecnie dostępnych.

28.03.2017 – zaktualizowano linki do najnowszych wersji modyfikacji.

Wpis można traktować jako część pierwszą – za jakiś czas, gdy już pojawią się oficjalne narzędzia, to modding pójdzie pełną parą i w przeciągu roku zapewne pojawią się pozycje, które zmienią F4 nie do poznania(w pozytywnym tego słowa znaczeniu) i na pewno wtedy też dodamy nową listę :)

Instalacja modyfikacji

Poza kilkoma wyjątkami mody najlepiej instalować przy użyciu narzędzia NMM(Nexus Mod Manager), który od niedawna również obsługuje czwartą część Fallouta. Menadżer ten automatyzuje proces integracji modyfikacji z grą, przez co zaoszczędza nam wiele czasu, ewentualnych błędów i problemów z kompatybilnością.

UWAGA! NMM wymaga .Net Framework w wersji 4.6 – możecie go pobrać TUTAJ.

Aplikację możecie pobrać TUTAJ. Natomiast pod TYM linkiem znajdziecie zawsze aktualną wersję(pobieranie plików z serwisu Nexus wymaga zalogowania).

Najpierw oczywiście instalujemy samą aplikację.

Następnie po uruchomieniu włączy się automatyczny skan w poszukiwaniu kompatybilnych gier:
Nexus Mod Manager - skanowanie w poszukiwaniu gier

W zależności do tego gdzie mamy zainstalowaną grę skan może chwilę potrwać. Jak już znajdzie sobie Fallouta 4, to proponuję przerwać skan, aby nie tracić więcej czasu(chyba, że chcemy również używać menadżera do modowania innych tytułów) i przy naszej grze klikamy na zielony ptaszek potwierdzający, a przy reszcie(jeśli znalazło i nie chcemy używać) wybieramy czerwony krzyżyk, po odpowiednim zaznaczeniu wszystkich pozycji podświetli się opcja „OK”.

Wspomniane „OK” Klikamy. Menadżer się zapyta którą grą zarządzać – zaznaczamy oczywiście wcześniej znaleziony tytuł i klikamy ponownie na „OK”.

Pojawi się okno z zapytaniem gdzie menadżer ma zapisywać mody, informacje o instalacjach itp. Po tym NMM się zapyta, czy ma ustawiać mody według kategorii, które są przypisane na portalu Nexus – jest to kwestia gustu, jako iż nie ma to żadnego wpływu na samo działanie modyfikacji.

Po wszystkim winno pojawić się okno:
Nexus Mod Manager - lista modyfikacji dla Fallout 4

Voila.

W rzadkich przypadkach NMM poinformuje nas, że musimy zmodyfikować dwa pliki – „Fallout4Prefs.ini” i „Fallout4.ini„. Jeśli tak się stanie, to nie pozostaje nam nic innego, niż owe pliki zmodyfikować. Przechodzimy więc do katalogu /Użytkownik/Dokumenty/My Games/Fallout 4/, tutaj ów pliki znajdziemy.

Otwieramy pierwszy plik(przykładowo w zwykłym notatniku – choć osobiście polecam notepad++) Fallout4Prefs.ini i dodajemy do niego linię:

bEnableFileSelection=1

Następnie otwieramy plik Fallout4Custom.ini i dodajemy do niego:

[Archive]
bInvalidateOlderFiles=1
sResourceDataDirsFinal=1

i to wszystko. Teraz każdy mod instalujemy poprzez kliknięcie dużego, zielonego plusa – wybieramy plik, po czym na liście w menadżerze wybieramy mod i klikamy na duży, zielony ptaszek.


Modyfikacje Fallout 4

1. ENB Series / EnBoost

Mody typu ENB najczęściej w sporej części modyfikują oświetlenie otoczenia – nadają większe nasycenie, czy to w odpowiedniej konfiguracji nadają mu nutkę realizmu. W tym przypadku jest nieco inaczej – co prawda mamy możliwość wyeliminowania sztucznego oświetlenia(nie eliminuje całkowicie HDR, czy oświetlenia – tylko efekty jego „nienaturalnego” zachowania), przez co zyskamy całkiem spory zastrzyk FPSów ale nie tylko, ustawimy w nim także:

  • Stałe ograniczenie klatek na sekundę bez ingerencji w samą grę(tzw. FPS limiter)
  • Przydzielenie większej ilości pamięci
  • Wymuszenie VSync(ponoć lepiej się sprawuje, niż oryginalne)
  • Włączenie patcha poprawiającego stabilność gry
  • Wcześniej wspomniane wyłączenie sztucznego oświetlenia
  • … i wiele więcej zaawansowanych funkcji, które powinny być opisane w odpowiedniej dokumentacji, której nie ma.

Sam mod uruchamiamy bez pomocy menadżerów modów!

enb series fallout 4 pl

Opis najważniejszych opcji:

ApplyStabilityPatch – patch stabilizujący działanie gry
UsePatchSpeedhackWithoutGraphics – speedhack stabilizujący średnią liczbę klatek, może powodować problemy z fizyką

ForceVideoMemorySize – wymuszenie użycia większej ilości pamięci
VideoMemorySizeMb – wartość wymuszonej pamięci dla gry, czytaj info pod legendą*

ForceVSync – wymuszenie Vsynca
VSyncSkipNumFrames – pomijanie klatek

EnableFPSLimit – włączenie FPS limitera
FPSLimit – limit FPSów; aby nie pojawiały się problemy z fizyką w grze nie powinniśmy ustawiać więcej, niż 61 klatek

DisableFakeLights – wyłączenie sztucznego oświetlenia

* W ilości wymuszonej pamięci nie wpisujemy „zmyślonej” liczby, ten wpis musi się mieścić w pewnym zakresie. Jak sprawdzić dostępny max pamięci, który możemy przypisać? Używając choćby aplikacji VRamSizeTest. Jeśli wpiszemy wartość pamięci poza dostępnym zakresem, to narażamy się na niestabilność działania gry lub nawet błędy działania w systemie operacyjnym.

Instalacja:
1. Pobieramy plik z poniższego linka.
2. Paczkę należy rozpakować.
3. Zawartość folderu „WrapperVersion” kopiujemy do głównego katalogu gry.
4. Otwieramy plik „enblocal.ini” i zmieniamy w nim wartości według uznania.

Źródło/Pobieranie


2. FPS dynamic shadows – Shadow Boost

Ta konkretna modyfikacja umożliwia ustawienie dynamicznego „rysowania” cieniów – co więcej, robi to na podstawie wpisanych docelowych klatek i nie tylko. Jest to idealna opcja na dodatkowy zastrzyk klatek.

Mod uruchamiamy bez pomocy menadżerów modów!

Fallout 4 shadow boost

Opis opcji:

fTargetFramerate – docelowa ilość klatek *
fDistChangeSpeed – szybkość rysowania cieniów, bezpieczna granica 0.5 – 5.0
fShadowDrawDistMin – minimalny dystans rysowania cieniów
fShadowDrawDistMax – maksymalny dystans rysowania cieniów

* Ustawienie docelowej ilości klatek nie oznacza, że gra będzie akurat tyle klatek wyciągać – mod będzie się starał do tej konkretnej liczby klatek dociągnąć.

Instalacja:
1. Pobieramy plik z poniższego linka.
2. Paczkę należy rozpakować.
3. Zawartość folderu „bin” kopiujemy do głównego katalogu gry.
4. Otwieramy plik „ShadowBoost.ini” i zmieniamy w nim wartości według uznania.

Źródło/Pobieranie


3. Fallout 4 Configuration Tool

Tweaker posiadający dosłownie dziesiątki podstawowych i zaawansowanych opcji, które możemy zmieniać, aby wpływać na optymalność gry i nie tylko.

Niektóre z opcji:

  • Zmiana zasięgu widzenia(FOV)
  • Wspomaganie kursora myszki
  • Blokada Vsync
  • Wsparcie dla pada
  • Czułość Pada
  • Wyłączenie intra
  • Zmiana czułości myszy
  • Zmiana rozdzielczości(ręczne wprowadzanie)
  • Włączenie konsoli developerskiej
  • Zmiana kolorów pipboya według ustawień kolorów w palecie RGBA
  • Zmiana koloru VATS
  • Zmiana priorytetu dla aplikacji
  • Zmiana gęstości trawy
  • Tweaker dla cieniów
  • … i wiele, wiele więcej.

Fallout 4 Configuration Tool - By Bilago

Instalacja:
1. Pobieramy plik z poniższego linka.
2. Uruchamiamy menadżer.
3. Ustawiamy ścieżkę do katalogu gry.
4. Zmieniamy potrzebne opcje, następnie uruchamiamy grę.

Pobierz Fallout 4 Configuration Tool Źródło


4. Realistic Death Physics – No Animations

Modyfikacja wprowadza „realistyczną” fizykę trupów. Nie od dzisiaj wiadomo, że opadające martwe ciała w Fallout’ach od Bethesdy(tj. 3, NV i 4) zachowują się jak manekiny, aniżeli faktyczne bezwładne, ważące kilkadziesiąt lub więcej kilogramów ciała(na pewno nie raz byliście świadkami zabawnej sytuacji, „popsutej” animacji opadającego ciała supermutanta, czy innego 2-3 metrowego monstra). Mod zwalcza ten problem, a przynajmniej częściowo.

Przykłady działania możecie zobaczyć tutaj i tutaj.

Fallout 4 - Realistic Death Physics – No Animations

Instalacja:
Do instalacji modyfikacji należy użyć Nexus Mod Manager lub inny Menadżer modyfikacji dla Fallout 4.

Pobierz Realistic Death Physics – No Animations Źródło


5. Stalker Lightning (Photorealistic Wastland) Sweet Fx and ENB

Następna pozycja jest jedną z moich ulubionych – mod wprowadza „fotorealistyczne” i ponure oświetlenie. Dzięki tej modyfikacji będziemy w stanie bardziej poczuć klimat post-apokaliptycznego, umierającego świata.

Instalacja:
Do instalacji modyfikacji należy użyć Nexus Mod Manager lub inny Menadżer modyfikacji dla Fallout 4.

Pobierz Stalker Lightning Mod Źródło


6. Full Dialogue Interface

Mod wprowadza pełen interfejs dialogowy – czyli interfejs będzie pokazywał zawsze to, co chcemy powiedzieć(dokładnie), a nie wskazówki typu Ok, Nie, Sarkazm, itd. Działa również z polską wersją językową.

Fallout 4 - Full Dialogue Interface

Instalacja:
Do instalacji modyfikacji należy użyć Nexus Mod Manager lub inny Menadżer modyfikacji dla Fallout 4.

Pobierz Full Dialogue Interface Pobierz spolszczenie Nuka World DLC Źródło


7. Armorsmith Extended

Modyfikacja w znaczący sposób zmieniająca system ubioru/pancerzy i modyfikacji opancerzenia. Przykładowo – do każdego hełmu, który nie przykrywa całej twarzy możemy użyć maskę gazową lub opaskę; cały ubiór można zmodyfikować w warsztacie; nowe stroje i wiele, wiele więcej. Mod daje naprawdę spore możliwości i jeśli lubimy „grzebać” przy naszej zbroi/ubiorze, to jest to jak najbardziej pozycja dla nas.

armorsmith extended

Instalacja:
Mod do działania wymaga: AWKCR (źródło).

Do instalacji modyfikacji należy użyć Nexus Mod Manager lub inny Menadżer modyfikacji dla Fallout 4.

Pobierz Armorsmith Extended Źródło


8. Improved Map with Visible Roads

Modyfikacja poprawiająca standardową mapkę w pipboyu – dodaje do niej widoczne drogi/ścieżki oraz tory kolejowe, widocznie poprawia topografię terenu, wyznacza sieci wodociągowe, przestawia niektóre ze znaczników w odpowiednie miejsca i poprawia jasność dla morza blasków.

Fallout 4 - Improved Map with Visible Roads

* Kolor dla mapki i całej reszty oczywiście pozostaje własny, na zrzucie zastosowano kolor pipboya autora moda.

Instalacja:
Do instalacji modyfikacji należy użyć Nexus Mod Manager lub inny Menadżer modyfikacji dla Fallout 4.

Pobierz Improved Map with Visible Roads Źródło


9. Satellite World Map

Mod podmieniający standardową mapę w pipboyu na widok z satelity(inaczej – „widok z lotu ptaka”), jest to realny rzut terenu z widocznymi budynkami, granicami brzegów itp.

Fallout 4 - Satellite World Map

Aby uzyskać kolorową mapkę, bez nakładki graficznej(tak jak na zrzucie) należy otworzyć plik Fallout4Custom.ini i zmienić podane wartości na:

[Pipboy]
bPipboyDisableFX=1

[Display]
fPipboyScreenEmitIntensityPA=1.25
fPipboyScreenDiffuseIntensityPA=0.15

Instalacja:
Do instalacji modyfikacji należy użyć Nexus Mod Manager lub inny Menadżer modyfikacji dla Fallout 4.

Pobierz Satellite World Map Źródło


10. Valdacil’s Item Sorting

Następna propozycja to zaawansowany skrypt sortujący przedmioty według typu i nadający im odpowiednie tagi. Np. lekarstwa poprzedzone są tagiem [medicine], narkotyki i dopalacze tagiem [drugs], broń ręczna [melee] itd. Jest to niezwykle przydatna modyfikacja, która umożliwia prawidłową organizację ekwipunku zwłaszcza, gdy jesteśmy „zbieraczami” :) Pełną listę tagów z opisami można znaleźć w źródle.

Fallout 4 - Valdacil’s Item Sorting

Instalacja:
Mod do działania wymaga: AWKCR (źródło).

Do instalacji modyfikacji należy użyć Nexus Mod Manager lub inny Menadżer modyfikacji dla Fallout 4.

Pobierz Valdacil’s Item Sorting Źródło


11. Craftable Ammunition

Modyfikacja umożliwiająca stworzenie amunicji. Najpierw musimy w osadzie zbudować odpowiedni typ warsztatu, następnie przy użyciu odpowiednich materiałów(które nie zawsze łatwo zdobyć) możemy stworzyć własną amunicję – system jest wzorowany na tym z Fallout: New Vegas. Bardziej „wartościowa” amunicja wymaga „rzadszych” składników, więc nie musimy bać się o problemy z balansem rozgrywki. Mamy również możliwość przerabiania niepotrzebnej amunicji na materiały.

Fallout 4 - Craftable Ammunition

Instalacja:
Do instalacji modyfikacji należy użyć Nexus Mod Manager lub inny Menadżer modyfikacji dla Fallout 4.

Pobierz Craftable Ammunition Źródło


Modyfikacje, o których warto wspomnieć

Poniżej znajdziecie listę odnośników bezpośrednich do modyfikacji, na które warto spojrzeć – jednak nie są to pozycje, które sprawdzałem osobiście.

True Storms – Wasteland Edition
Enhanced Blood Textures
WET – Water Enhancement Textures
The Eyes Of Beauty
Fallout 4 – Texture Optimization Project
DEF_INV – Improved interface beta
Robot Home Defence
Lowered Weapons
Easy Hacking


Podsumowanie

Oczywiście jest to tylko namiastka modyfikacji do czwartej części Fallouta – jest ich o wiele więcej, jednak w większości są to mody zmieniające pojedyncze modele wizualne, inne mają za zadanie roznegliżować modele postaci(jeśli to kogoś kręci), a jeszcze inne rozbudowują lub poprawiają zarządzanie osadami(te uważam za stratę czasu, jak i cały system osad w F4). Z czasem pojawi się o wiele więcej modyfikacji – i na pewno będą o wiele bardziej rozbudowane.

Na chwilę obecną jednak też jak widać jest kilka pozycji, które zachęcają do ponownego(lub pierwszego) zagrania w Fallout 4.

Zapraszamy do pobierania!