Warlords: Battlecry III – Konkwista w realiach fantasy

Warlords Battlecry 3 - logo

Wydaje się że w ostatnich latach mamy do czynienia z procederem spłycania gier strategicznych przez twórców. Objawia się to zwykle poprzez zmniejszenie kontentu oraz ułatwienie rozgrywki. W takiej sytuacji czasami najlepszym wyjściem jest powrót do tytułów leciwych, lecz nadal atrakcyjnych dzięki ilości oferowanych przez nie możliwości. Zapraszam do przeczytania wpisu na temat Warlords Battlecry III – klasyka, który podbił niejedno serce.


Warlords Battlecry 3 - tworzenie bohatera

Więcej o tytule

W roku 2004 miała miejsce premiera trzeciej i jak dotąd najbardziej rozbudowanej części Warlords: Battlecry. Jest to gra strategiczna czasu rzeczywistego wzbogacona o elementy cRPG. Tę właśnie część serii wybrałem również ze względu na jeszcze jeden element. Druga część gry pozbawiona jest spójnej fabuły, a rozgrywka skupia się po prostu na podboju kolejnych ziem. W trzeciej z kolei części ścigamy starożytnego demona pustoszącego ziemię, po drodze uzyskując możliwość wykonania pobocznych, jednak silnie wskazanych zadań. Cała historia rozgrywa się po konkwiście przeprowadzonej przez ludzi na Ssrathi, którzy w konsekwencji tego zdarzenia i w ramach zemsty wyzwolili wspomnianego, potężnego demona. Całość dostępna jest na platformie Steam, niestety wyłącznie w języku angielskim. Jeśli dobrze się poszuka, znaleźć można amatorskie spolszczenia.

Warlords Battlecry 3 - baza

Rozgrywka

W grze tej staniemy za sterami bohatera dowodzącego oddziałami utworzonymi z jednej (lub wielu) dostępnych nacji (16 odmiennych ras do dyspozycji). Tutaj nie koniec różnorodności, bowiem nasz bohater należeć będzie do jednej z dwudziestu-ośmiu dostępnych klas postaci. Po pokonaniu odpowiedniej liczby wrogów awansuje on by posiąść jeszcze bardziej niszczycielskie moce. Dostępne zdolności określone są zarówno przez nasza rasę, jak i przez klasę którą wybraliśmy. W produkcji tej nie zabrakło oczywiście budowli i jednostek przynależnych do odpowiednich stronnictw (z wyjątkiem paru uniwersalnych jednostek). Pewne budynki pełnią niemal identyczne role, niezależnie od ich właściciela; mam tu na myśli zwłaszcza kwatery główne, odblokowujące kolejne technologie oraz wieże strzeleckie i kopalnie surowców. Do wieży wysłać możemy do czterech jednostek, zależnie od ich typu wzmacniając odpowiednie jej statystyki. Jest to najlepszy sposób na obronę we wczesnym stadium gry. Jako iż wojska oraz budynki kosztują sporo, kluczowym elementem staje się zapewnienie sobie stałego dochodu. Uzyskujemy to poprzez zniszczenie kopalni (jednorazowy, mały przychód) lub przejmując ją.

Warlords Battlecry 3 - ekran ekwipunku

Aby zmaksymalizować zysk wysyłamy następnie do nich budowniczych. Zmieści się ich maksymalnie ośmiu (w przypadku krasnoludów liczy się ich ilość podwójnie, maksymalnie do czterech. Minusem takiego rozwiązania jest fakt, iż nie możemy ich później odzyskać. By postawić budynek potrzebny jest nam budowniczy bądź bohater (jednak bohater nie może wznosić struktur obronnych jak choćby wspomniane wcześniej wieże). Oczywiście powyższe zasady nie zawsze mają zastosowanie, czasem zdarzy nam się uczestniczyć w potyczce gdzie nie można budować lub wystarczy dotrzeć w określone miejsce. Istotnym elementem są rodzaje obrażeń fizycznych i magicznych. Podzielone są one odpowiednio na sieczne, obuchowe i kłujące; oraz magiczne, ogniste i lodowe. Często właśnie opierając się na słabościach danej rasy możemy wygrać używając specyficznych jednostek. Przykładowo szkielet bądź kościany jeździec bez większego trudu rozprawi się z łucznikiem, jednak z ogrem już nie. Podczas walk lub w nagrodę za ukończenie misji otrzymać możemy artefakty, zwykle zwiększające użyteczność naszego bohatera. W specyficznych miejscach możemy nimi również handlować. Na morale naszych jednostek w przypadku tej produkcji wpływa pora dnia (która zmienia się podczas bitwy) a nawet pogoda jaka panuje.

Warlords Battlecry 3 - awans bohatera

Oprawa audio-wizualna

Mimo iż grafika którą uświadczymy nasze oczy odbiega od dzisiejszych standardów, jej charakterystyczna oprawa wykonana w stylu przypominającym płaskie 3D nie męczy tak bardzo jak w przypadku produkcji z tamtych czasów usiłujących zaimplementować widok przestrzenny. Otoczenie prezentuje się wręcz świetnie jak na swoje lata, z jednostkami jest odrobinę gorzej, lecz nie jest to nic, do czego nie można byłoby się przyzwyczaić. Ścieżka dźwiękowa wykonana została poprawnie i wręcz genialnie komponuje się z klimatem gry.

Warlords Battlecry 3 - atak na kopalnie

Podsumowanie – Warlords: Battlecry III

Całą serię gier Warlords: Battlecry polecam serdecznie wszystkim którzy się z nią jeszcze nie spotkali, jak również zwłaszcza starym weteranom którzy w natłoku obowiązków po prostu o niej zapomnieli. Daje ona ogromne różnorodności zarówno z perspektywy zawartości, jak i możliwych przez to do zastosowania strategi. Aby zrozumieć jak genialna produkcja to była, wystarczy poszukać recenzji ludzi którzy grali w nią za młodu.


Warlords: Battlecry III na platformie SteamPolskie forum poświęcone serii Warlords: Battlecry
Wymagania systemowe

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows 98 / ME / 2000 / XP / Vista / 7
  • Procesor: 1.0 GHz Processor
  • Pamięć RAM: 128 MB
  • Dysk twardy: 1 GB wolnego miejsca