Crawl – dungeon crawl w gronie (nie)przyjaciół

Crawl-Logo

Ile to już lat minęło od czasu, kiedy to grywanie przy wspólnym ekranie było czymś zupełnie normalnym – spraszało się znajomych na wspólne potyczki na konsolach, inni organizowali całonocne lan-party, a jeszcze inni po prostu mieli ochotę po prostu okazjonalnie pograć razem w coś pomiędzy upajaniem się napojami niskoprocentowymi. Obecnie w erze „online” są to praktyki coraz rzadsze i łatwiej jest po prostu podłączyć się do tego samego serwera, załączyć komunikację głosową i rozegrać kilka bitew/misji itd. Oszem, jest to opcja bardzo wygodna, jednak niestety brakuje jej pewnej magii. Gry z lokalnym multiplayerem są coraz rzadsze, a jeszcze rzadziej tworzy się gry specjalnie pod lokalne rozgrywki lub split-screen. Są jeszcze jednak autorzy gier indie, którzy poświęcają swój czas, aby walczyć o kultową ideę wspólnego grania przy jednym ekranie dobrze się przy tym bawiąc. Przykładem takiej gry jest właśnie Crawl.


O tytule

Na czym tak właściwie polega gra ? Wybieramy od 2 do 4 graczy lub komputerowych AI i wybieramy się do lochów, gdzie gramy bohaterem, a reszcie przyznany jest status duchów, które próbują uprzykrzyć życie bohaterowi lub najlepiej posłać go na tamten świat. W momencie ubicia bohatera duch(lub jego wcześniej wezwane monstrum), który zadał ostatni cios odzyskuje człowieczeństwo i sam zostaje bohaterem, a pokonany bohater staje się duchem.

Crawl - wybór patrona

Idea wydaje się prosta i faktycznie tłumacząc w prosty sposób jest to najważniejsza rzecz, którą należy zapamiętać. Naszym celem jest dotarcie do końca lochów bohaterem i ubicie końcowego bossa. Jednak w sama gra jest nieco bardziej skomplikowana…


Rozgrywka

Duchy w większości z pomieszczeń mają kilka opcji na utrudnienie życia bohaterowi:

1. Pentagramy – czyli miejsca, z którego duchy wzywają losowo wezwane monstra przypisane do wcześniej wybranego patrona. Każdy patron posiada 3 z góry przypisane monstra, same monstra mogą ewoluować.

2. Pułapki – możemy kontrolować pułapki. Po przejęciu kontroli nad pułapką możemy wystrzelić ładunek w wybraną stronę.

3. Zbieranie ektoplazmy, które później możemy przemienić na walczące gluty.

4. Okazjonalnie możemy przejąć legendarne monstra, które stoją skamieniałe w pomieszczeniach.

5. Ostatnią opcją jest kontrolowanie… bosssów! Jest to zazwyczaj ostateczny sposób, aby uniemożliwić danemu graczowi/bohaterowi ukończenie gry.

Crawl - walka z monstrami

Sam bohater natomiast jest zobowiązany ukatrupić wszystkie monstra i gluty w pomieszczeniu, dopiero potem może je opuścić i przejść do następnego pomieszczenia. Same lochy generowane są losowo i eksplorując nie wiemy w którą dokładnie mamy udać się stronę.

Jedna rozgrywka powinna średnio mieć według autorów średnio 30 minut – to oczywiście jest zmienna, zależna od umiejętności naszych znajomych zasiadających obok lub komputerowego AI, z którym przyjdzie się nam zmierzyć.

Duchy

Głównym zadaniem duchów jest wykorzystanie pułapek, pentagramów i całej reszty(wypisanej powyżej), aby jak najszybciej ubić bohatera. Same duchy zbierają „gniew” w momencie, kiedy bohater innego gracza zdobywa nowy poziom postaci. Gniew możemy wykorzystać do ewolucji monstrów wywoływanych z pentagramów – zazwyczaj jest to wybór pomiędzy dwoma różnymi monstrami pomiędzy tierami. Duchami możemy swobodnie poruszać się po pomieszczeniach, praktycznie wszędzie. Znaczenie jednak ma prawidłowe wykorzystanie pułapek, czy zręczność i refleks przy wywołaniu monstra. Za tłuczenie bohatera zdobywamy również złoto, które później możemy wykorzystać w sklepie(na każdym poziomie lochów jest jeden sklep).

Crawl - duchy na tle bossa

Bohater

Bohater jest zawsze sam jak palec przeciwko wszystkim przeciwnościom losu lub doskonale skoordynowanym akcjom duchów, które za wszelką cenę chcą odebrać wspomnianemu herosowi człowieczeństwo. Naszymi atutami będą przede wszystkim całkiem spora pula żywotności, możliwość wykupienia nowego ekwipunku ze sklepu oraz zdobywanie większych poziomów postaci, poprzez ubijanie monstrów i zbieranie doświadczenia za nich. Utrzymanie się przy życiu jest bardzo trudne zwłaszcza, że nie będziemy znajdywać fiolek odnawiających życie, czy choćby faktem, że musimy zwracać na wszystko uwagę.

Crawl - sklep z różnościami

Po zdobyciu 10-tego poziomu mamy możliwość otwarcia portalu do bossa, którego musimy ubić. Oczywiście nie jest to wymóg – możemy dalej eksplorować lochy, jeśli mamy na to ochotę.

Cel

Zapytacie więc – gdzie jest sens rozgrywać się w tak krótkie sesje gry więcej, niż kilka razy ? Pomijając już fakt, że lochy są generowane losowo i zawsze możemy wykorzystać coś na inny sposób, to po ukończeniu gry odblokowujemy nowych patronów(tym samym nowe monstra), ewolucje monstrów oraz przedmioty, co zachęca do ponownych rozgrywek.


Możliwe problemy tytułu

Osobiście uważam, że z grą są dwa „potencjalne” problemy.

Pierwszym jest pixel art, który dąży wręcz do czasów świetności Atari. Animacje są oczywiście płynne, dynamiczne i na swój sposób wykonane oryginalnie ale dla niektórych może to być spore zniechęcenie. Osobiście lubię dobry pixel art, jednak przez ostatni nawał gier indie tworzonych w tym stylu jestem tym zwyczajnie zmęczony. Oczywiście dla innych jest to spora zaleta – zwłaszcza dla entuzjastów klasyki.

Drugim problemem jest wspomniany wcześniej multiplayer – gra oferuje jedynie opcję lokalnej rozgrywki pomiędzy innymi graczami. Tytuł wręcz prosi się choćby o tryb LAN. Niestety kwestia jest na tyle problematyczna, że sama rozgrywka jest bardzo dynamiczna i nawet najmniejsze lagi mogłyby spowodować diametralną zmianę sytuacji. Tj. Gra została stworzona w zamyśle dynamicznej rozgrywki i faktycznie pod lokalne rozgrywki, autorzy wspominali o możliwej opcji lan/online, jednak nie są sami w stanie powiedzieć, czy jest to w ogóle wykonalne. Oczywiście jeśli jesteśmy całkowicie świadomi zakupu i zaprosimy znajomych do wspólnej rozgrywki, to problem ten staje się zaletą. Wymogiem jest tutaj oczywiście posiadanie znajomych :) Na plus jest tutaj informacja, że gra pojawi się również na konsolach, w tym PS4.


Crawl – podsumowanie

Crawl jest tytułem stworzonym do rozgrywki przy jednym ekranie w gronie znajomych(lub nieznajomych, jak kto woli). Oczywiście jest opcja gry z komputerowym AI – jednak nie daje tyle frajdy, co gra z osobami obok i wspólnym celem dotarcia żywym do bossa. Czy warto ? Moim zdaniem jak najbardziej. W przypadku jednak, gdy liczy się na możliwy multiplayer w opcji LAN/Online, to z góry odradzam zakup, bo jest to opcja na tą chwilę niewiadoma. Grę natomiast można polecić przede wszystkim tym, którzy choćby sporadycznie grywają razem w małych grupach przy jednym PC/Konsoli. Oczywiście gra samemu też daje całkiem sporo zabawy zwłaszcza, jeśli lubicie wyzwania.

Gra ma bardzo niskie wymagania oraz wskazane jest granie przy użyciu padów.


Crawl na platformie SteamOficjalna strona gry
Wymagania systemowe

System operacyjny: Windows XP (sp2) lub nowszy
Procesor: 1.66 GHz Dual Core lub podobny
Pamięć: 1 GB RAM
Karta graficzna: Intel HD Graphics lub podobny, obsługujący shadery w wersji 2.0
DirectX: Wersja 9.0c
Miejsce na dysku: 300 MB dostępnej przestrzeni
Dodatkowe uwagi: Używanie padów wysoce wskazane