S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha, czyli remake klasyka

stalker-lost-alpha logo

Chyba wszyscy gracze słyszeli o niewątpliwym klasyku jakim jest seria S.T.A.L.K.E.R. Jednak oryginalna odsłona nie zaspokoiła wszystkich fanów. W rezultacie powstało kilka większych modyfikacji do tychże gier, w niniejszym artykule przyjrzymy się jednej z nich, S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha. Zapraszam do lektury.


S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha - członek nowej frakcji

Więcej o modyfikacji

S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha to modyfikacja do niezwykle popularnej strzelanki S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Premiera oryginału miała miejsce w marcu 2007, zaś modyfikacja ujrzała światło dzienne w kwietniu 2014. Zwykle mody powstają jako rozwinięcie podstawowej wersji gry, w tym wypadku sprawa ma się jednak nieco inaczej. W finalnej wersji gry brakowało bowiem zawartości jaką przedstawiano jeszcze na etapie produkcji. Grupa moderska Dezowave podjęła się próby rekonstrukcji wyciętej zawartości, dodając do tego sporo swoich pomysłów i w ten właśnie sposób narodziła się Lost Alpha. Zasadniczo S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha nie jest nawet modyfikacją, lecz raczej całkowicie przerobioną grą. Wrażenie to potęguje dodatkowo fakt, iż jest to samodzielna modyfikacja (stand-alone), niepotrzebująca do działania podstawowej wersji gry.

S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha - lepsze wyszczególnione lokacje

Zmiany w rozgrywce

Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą w stosunku do oryginału, są z pewnością zupełnie zmienione/nowe lokacje i mocno odświeżona oprawa graficzna. Nawet pierwszy obóz który zobaczymy wychodząc z bunkra handlarza zmienił się nie do poznania. Zadbano także o zapełnienie lokacji różnego rodzaju obiektami, począwszy od choćby potłuczonych garnków, na zniszczonych wozach bojowych skończywszy. Wielu z nich w podstawowej wersji gry nie było, jednak tekstury wykonano na tyle profesjonalnie, iż nie da się ich odróżnić od tych występujących wcześniej. Roślinność stała się teraz niesamowicie gęsta, co wspaniale komponuje się ze skorodowanymi metalowymi resztkami, pogłębiając klimat tej charakterystycznej post-apokalipsy. Dodano także rozmaite efekty wizualne nie występujące w pierwowzorze, jak choćby Motion Blur.

S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha - więcej roślinności

Ogólnie obraz wydaje się być dużo ostrzejszy, a tekstury dokładniejsze. Niestety, wpływa to bardzo negatywnie na wydajność. Mapa w modyfikacji została znacznie powiększona, dodano całkowicie nowe, niewystępujące wcześniej obszary; powiększono też już istniejące. Aby ułatwić przemieszczanie się, mamy teraz dostęp do samochodów, które mimo iż wykonane dość topornie, spełniają swoją rolę. Fabuła została rozwinięta o nowe wątki, dodano także wiele zadań pobocznych. Obok frakcji które istniały wcześniej pojawiła się również jedna nowa, zwana Sin (mroczni stalkerzy). Odrobinę zmienił się też HUD, dodano ponadto funkcję spania w śpiworze. Odrobinę poprawiła się sztuczna inteligencja, przeciwnicy nie wbiegają już bezmyślnie w anomalie, również rzadziej blokują się w miejscu.

S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha - nowe zadania

Podsumowanie – S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha

S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha wprowadza całą masę zmian w stosunku do oryginalnej wersji gry. Zagrać w niego mogą nie tylko weterani, również gracze którzy wcześniej nie mieli okazji zagrać w klasycznego S.T.A.L.K.E.R.a powinni się odnaleźć w opisywanej modyfikacji. Całość przyćmiewają niestety często pojawiające się błędy oraz tragiczna optymalizacja. Na szczęście jest to darmowy mod, spokojnie można więc go przetestować bez obawy o ewentualną stratę pieniędzy. Niezaprzeczalną zaletą jest również fakt, iż do działania nie wymaga pełnej wersji oryginału.

Polecam zagrać w tego klasyka, teraz stworzonego na nowo.


Oficjalna strona twórcówS.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha w serwisie ModDB
Wymagania systemowe

Niestety nie są znane dokładne wymagania sprzętowe, jednak pewnym jest, iż sprzęt musi być dużo lepszy niż w przypadku oryginału.