A Bastard’s Tale – test wytrzymałości i uporu

Wstęp – kilka słów o graczach wystawianych na próbę

Większość obecnie wydawanych gier ma na celu zapewnienie przyjemnej rozrywki, bądź też umożliwienie graczom rywalizacji. Istnieje jednak również obok nich grupa tytułów, które to wystawiają zdolności swoich odbiorców dosłownie na próbę. Niezależnie czy chodzi o refleks, zmysł taktyczny czy też szybkość kojarzenia faktów są to produkcje określane jako trudne. Jednym z przykładów może tu być dobrze znany Dark Souls (a w zasadzie jego pierwsza część), jednak czasem pojawiają się produkcje o wiele, wiele bardziej wymagające. Jedną z nich jest opisywany tutaj A Bastard’s Tale, który mimo iż niezbyt skomplikowany wymaga od gracza ogromu wysiłku oraz samozaparcia. Zapraszam do dalszej części tekstu, z której dowiecie się czym on tak w zasadzie jest.

A Bastard's Tale - początki

Więcej

A Bastard’s Tale jest zręcznościową grą akcji, w której mamy do czynienia z modelem rozgrywki opartym na sidescrollingu. Premiera miała swoje miejsce w maju 2015 roku, zaś za produkcję odpowiada studio No Pest Production. Jest to jeden z tych tytułów, w których sednem jest pokonywanie trudności, których to zresztą nie brakuje.

W grze wcielimy się w Rycerza, który przemierza kolejne poziomy, by na końcu każdego z nich stoczyć walkę z bossem. Całość pozbawiona jest jakiejkolwiek fabuły, zaś tytułowy bękart może odnosić się zarówno do broni dzierżonej przez głównego bohatera, jak i do niego samego. Podczas rozgrywki nic nie stoi na przeszkodzie w użyciu kontrolera, który jest zresztą preferowanym sposobem sterowania. Jedyny dostępny język to angielski, jednak jego znajomość poza konfiguracją nie jest do niczego przydatna. Pomijając komputery, gra ukazała się również na PlayStation 4.

A Bastard's Tale - podsumowanie

Rozgrywka

Jak już nadmieniłem, w grze przemierzamy kolejne poziomy, zaś mechanika oparta jest na sidescrollingu. Oznacza to w praktyce iż cały czas przemy ku prawej stronie ekranu, pokonując po drodze kolejnych przeciwników. Jest ich w sumie raptem 20 rodzajów, jednak przytłaczająca część z nich posiada zupełnie inne zachowanie czy rodzaje ataków. Gdy dotrzemy do końca etapu, przyjdzie czas na zmierzenie się z bossem, którzy stanowią prawdziwe wyzwanie. Przed spotkaniem z nimi znajdziemy miksturę leczniczą, jednak tylko jedną na dany poziom.

Wspomnieć należy nieco o samej mechanice walki. Otóż nasz bohater posiada w swoim repertuarze trzy rodzaje ataków, oraz taką samą ilość bloków. Różnią się one kątem zadawania ciosu/zasłaniania się, odpowiednio od lewej, od góry oraz od prawej strony. To, jak wyprowadzimy cios wpływa w znaczącym stopniu na przebieg starcia, gdyż reagować musimy na bieżąco na poczynania wroga. Może on dla przykładu zablokować cięcie z danego kierunku, po czym wyprowadzić zabójczą kontrę. Mało tego, zdarzyć się może, iż atak nie będzie mógł zostać zablokowany (jak choćby szarża byków w pierwszym rozdziale).

A Bastard's Tale - walka z jazdą

Dochodzą do tego sytuacje, gdy jedynym wyjściem aby dostać się do wroga jest zbicie jego broni podczas wykonywania przez niego animacji ataku. Pomijając standardowy story mode, dostępny jest też tryb Endless Fighter Mode, w którym po prostu szlachtujemy coraz to potężniejszych przeciwników do momentu w którym polegniemy. Jedną z tak naprawdę niewielu wad w opisywanej produkcji są sytuację podczas których gra błędnie odczytuje hitboxy, na szczęście zdarza się to rzadko. Produkcja ta mimo iż nie jest zbyt długa (oczywiście nie licząc czasu potrzebnego na dotarcie do bossa po kolejnej śmierci), może stanowić całkiem ciekawą propozycję dla fanów tego typu rozgrywki.

A Bastard's Tale - sterowanie na padzie

Oprawa audio-wizualna

A Bastard’s Tale cechuje się przyjemną dla oka, nieskomplikowaną grafiką w stylu ośmiobitowego retro. Niestety po jakimś czasie od rozpoczęcia gry oczy zaczynają się męczyć, co uniemożliwia dłuższe sesje (o ile oczywiście nasze nerwy wytrzymają do tego czasu). Muzyka i efekty dźwiękowe jakie usłyszymy również nie zaliczają się do grona skompilowanych, dzięki czemu świetnie wkomponowują się w klimat i brzmią naturalnie. Dla wielu osób może to być zaleta, jednak istnieją również osoby nie lubiące zbytniego uproszczenia szaty audio-wizualnej, jednak są to preferencje indywidualne.

A Bastard's Tale - pustynia

A Bastard’s Tale – podsumowanie

Opisywana tu produkcja jest świetną propozycją dla graczy lubiących wyzwania i chcących się wykazać, jednak pozostałym ją odradzam. Stanowi ona bowiem wyzwanie nawet dla najlepszych, zaś dla przeciętnej osoby jej ukończenie będzie w zasadzie niemożliwe. Mimo iż A Bastard’s Tale nie nadaje się do dłuższej gry, dosyć krótka długość poszczególnych poziomów oznacza, iż możemy zagrać nawet gdy mamy na to niewiele czasu. Ze swojej strony serdecznie polecam tę grę, okazała się ona w moim przypadku strzałem w dziesiątkę.

A Bastard's Tale w serwisie Steam
Wymagania systemowe

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows ME oraz 2000 lub nowszy
  • Procesor: wspierający SSE2, Intel Pentium 4, lub równorzędny bądź lepszy
  • Pamięć RAM: 1 GB
  • Karta graficzna: minimum 256 MB
  • Dysk twardy: 68 MB wolnego miejsca