HellSign – gdy egzorcysta nie wystarczy

hellsign playernotes

Wiele gatunków gier komputerowych eksperymentowało z widokiem izometryczny, z różnym zresztą skutkiem. Oczywiście najbardziej są z nim kojarzone cRPG, jednak jak udowadnia HellSign, nie tylko one mogą godnie reprezentować widok „z lotu ptaka’. We wspomnianym tytule wcielamy się bowiem w swego rodzaju detektywa, dla którego walka jest zaledwie drugorzędną rozrywką – częściej paraduje on ze wszelkiego rodzaju gadżetami, pomocnymi w wykrywaniu tego, co nienaturalne. Oczywiście mowa tu o rozmaitych poltergeistach, demonach i jeszcze innego sortu paskudach. Co przy tym istotne, HellSign mimo iż znajduje się jeszcze na etapie early access, to już przykuwa uwagę oferowaną grywalnością. Zapraszam do dalszej lektury poświęconego mu tekstu!

Komiksowy przerywnik - HellSign

Komiksowy przerywnik

Więcej o tytule

HellSign jest grą detektywistyczną, ze sporym narzutem elementów RPG, choć to nie one stanowią sedno gry. Wersja early access ukazała się na platformie Steam stosunkowo niedawno, bowiem 9 listopada 2018 roku. Za produkcję odpowiada niezależne studio Ballistic Intertactive, niemające na swoim koncie żadnych innych tytułów. Odbiór HellSign jak dotychczas jest wyjątkowo dobry – aż 87% spośród recenzji na wspomnianym portalu zachęca do gry. Niestety, produkcja ta na chwilę obecną nie wspiera ani gamepada, ani języka polskiego, co dla części graczy może być problematyczne. Podczas samej rozgrywki wcielamy się w wykreowanego przez nas bohatera, który nie pamięta nic ze swej przeszłości, niemniej pojawia się na miejscu tajemniczego zlecenia, otrzymanego przez telefon. Wraz z progresem fabuły dowiadujemy się tego, że nie tylko pracujemy jako nieoficjalny śledczy w sprawach paranormalnych, lecz również tego, że posiadany przez bohatera tatuaż umożliwia podróż do innego, dużo bardziej mrocznego wymiaru…

Pełny HUD

HUD w pełnej okazałości

Rozgrywka

Naszym podstawowym zadaniem podczas gry w HellSign jest przeprowadzenie swego rodzaju śledztwa, w wyniku którego wyjaśni się, z jakim demonicznym bytem mamy do czynienia w konkretnej lokacji. Zanim jednak do tego dojdzie, konieczne jest określenie klasy naszej postaci – do wyboru jest ich kilka. Determinują one zarówno początkowe wyposażenie, jak i ekwipunek otrzymany już w misji będącej swego rodzaju samouczkiem. Oczywiście z biegiem czasu przyjdzie nam go zmienić, o tym jednak nieco później. Pierwsza misja w zasadzie prowadzi nas sama za rękę – musimy znaleźć w sumie cztery dowody, które umożliwią identyfikację wrogo nastawionego bytu, czającego się na miejscu. Posłuży nam do tego odbiornik EMP, wskazujący siłę promieniowania elektromagnetycznego, oraz lampa ultrafioletowa.

Drzewko umiejętności - HellSign

Drzewko umiejętności

W przypadku pierwszego z urządzeń wystarczy przeszukać okolice, w której wskazania są największe, w drugim zaś zabawimy się w tropiciela śladów. Gdy wykonamy interakcję z obiektem istotnym dla sprawy, automatycznie pozyskamy określony dowód. Mając ich już łącznie cztery, przystąpić możemy do dedukcji – to jednak wymaga tak naprawdę wcześniejszego zerknięcia do swego rodzaju encyklopedii, zawierającej wskazówki rozmaitego rodzaju, jak chociażby typowe dla danego demona ślady. Oczywiście nie we wszystkich misjach naszym jedynym celem jest wybadanie gruntu – na wielu z nich (zwłaszcza późniejszych) naszym celem jest eksterminacja paranormalnych zjawisk i bytów. Najprostszym przykładem mogą być misje polegające na ubiciu odpowiedniej liczby arachnoidów we wskazanej lokacji.

Identyfikacja stwora

Identyfikacja stwora

Oczywiście nie zawsze wiadomo, z czym przyjdzie nam się zmierzyć, wobec czego dokładne zbadanie tropów okazuje się kluczem do przeżycia. Warto tu wspomnieć co nieco o samej mechanice walki. Nasz bohater posiada dwie bronie, główną i dystansową, zaś przełączamy się miedzy nimi tak jak w przypadku reszty sprzętu – domyślnie klawiszami od 1-9. W grze poruszamy się przy pomocy kombinacji klawiszy WSAD, zaś spacja odpowiada za wykonywanie uników. Mysz służy do strzelania, przy czym prawy jej przycisk odpowiada za strzelanie precyzyjne. Jest to skądinąd lekki powiew świeżości, bowiem w grach z widokiem izometrycznym zdecydowanie dominuje mechanizm point&click. Wszystko to sprawia, że sekwencje walki bywają czasem aż nazbyt dynamiczne (na co narzeka część graczy). Pomijając standardowe uzbrojenie pokroju karabinów i strzelb, dostęp tu mamy również do pułapek i przynęt, co jednak wiąże się z pewnymi restrykcjami. Otóż nasz bohater zbiera doświadczenie, by nauczyć się później specjalistycznych zdolności. O ile klasa postaci Stalker już na start może zakładać wnyki, o tyle Ninja już nie.

HellSign - zakupy

Zakupy

Podobnie jest zresztą z innymi elementami ekwipunku, jak pancerze czy broń – postać niewyszkolona odpowiednio używać ich nie będzie mogła, lub wiązać się to będzie z odpowiednio negatywnymi mnożnikami i statystykami. Gdy już zakończymy misję, udajemy się do vana naszej postaci celem ewakuacji. Pomijając już samą kwestię rozgrywki w lokacjach powiązanych z misjami, dostęp mamy jeszcze do kilku miejsc – w barze zasięgniemy informacji  i sprzedamy cały zbędny szpej ie do końca z tej ziemi, zaś sklep z bronią zaopatrzy nas w odpowiedni oręż i ubiór. Oczywiście za rozsądną cenę. Dostępny jest także pokój naszego bohatera, ten jednak zwykle służy jedynie jako składowisko oraz miejsce wskrzeszenia. Jak się bowiem okazuje, nasza  postać zamiast chwalebnie polec, budzi się po porażce z zawalonym zadaniem. Oczywiście część misji jest ze sobą powiązana fabularnie, w jaki jednak sposób, odkryć musicie sami…

HellSign - mapa świata

Mapa świata gry

Oprawa audio-wizualna

HellSign cechuje bardzo dobrze wykonana, przyjemna oprawa graficzna. Rozpoczynając większość misji znajdujemy się na zewnątrz, obok naszej furgonetki, zaś wokół panuje mrok oraz często burza, ze świetnie oddanymi błyskawicami w tle. Tekstury mimo, iż nie są wykonane po mistrzowsku, nadal wyglądają bardzo dobrze i bez trudu można zorientować się w otoczeniu. To co robi jednak w prezentowanym tytule największe wrażenie, to gra światła i cienia. Eksplorowane pomieszczenia aż toną w mroku, zaś zasadniczo jedynym sposobem na jego rozproszenie jest skorzystanie z latarki – ta jednak solidny snop światła rzuca wyłącznie w konkretnym kierunku.

Podobne budynki

Domy wyglądają podobnie do siebie

Jeszcze ciekawiej wygląda to w momencie, w którym przełączymy się na światło UV – pomijając już nietypowe ślady stóp oraz plamy, całość zalewa fioletowawy, nierealny wręcz blask o ograniczonym zasięgu. Buduje to świetny klimat, zwłaszcza w połączeniu z dosyć dobrze dobranym dźwiękiem – odległe grzmoty brzmią dokładnie tak jak powinny, zakłócenia momentami aż mrożą krew w żyłach(te warto wspomnieć, wpływają nawet na wyświetlany obraz). Muzyki tu co prawda niewiele, dubbingu zaś nie uświadczymy wcale, niemniej udźwiękowienie zdecydowanie zaliczyć trzeba HellSign na plus. Ogółem cała oprawa audio-wizualna w prezentowanym tytule zasługuje na uznanie, zwłaszcza, że do czynienia mamy ze studiem niezależnym (a więc i posiadającym mniejsze środki).

Poszukiwania

Przeszukiwanie lampą UV

Podsumowanie

HellSign zdecydowanie zalicza się na poczet gier wyjątkowo przyjemnych – nie musimy tu poświęcać godzin na uciążliwy grind, nie pojawia się tu też element współzawodnictwa z innymi gracami. Po prostu odpalamy i gramy, bez martwień i trosk – nasza postać i tak nie może definitywnie zginąć. Słaba znajomość języka angielskiego nie powinna w tym przypadku stanowić przeszkody wystarczy chwila klikania, by w gruncie rzeczy zrozumieć ogólne prawidła rządzące grą. Sprawia to, że HellSign jest produkcją bardzo przystępną, zwłaszcza że jego cena nie jest zbyt wygórowana. Gdy zestawimy to z wysokim współczynnikiem pozytywnych recenzji na Steam oraz faktem, że gra nadal jest rozbudowywana, okaże się że jest to wyjątkowo łakomy kąsek. Na co więc jeszcze czekacie? Na rozwiązanie czekają zagadki dosłownie nie z tej ziemi…

HellSign na platformie SteamOficjalna strona gry
Wymagania systemowe

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows Vista SP2 lub nowszy
  • Procesor: Intel Core i3 lub lepszy
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • DirectX: minimum Wersja 9.0
  • Dysk twardy: 2 GB wolnego miejsca