Cossacks
Słynni Kozacy to awanturniczy naród zamieszkujący licznie do XVIII wieku południowo-wschodnie rubieże Rzeczypospolitej i bliskie tereny południowej carskiej Rosji. Chociaż ta ludność do dzisiaj zamieszkuje wschód Europy, to czasy świetności tej walecznej nacji datuje się na XVI i XVII wiek. Właśnie w tych czasach rozgrywa się akcja jednej z najlepiej sprzedających się gier RTS początku XX wieku- Cossacks.
Kozacy ujrzeli światło dzienne 30 listopada 2000 roku pod nazwą Cossacks: European Wars (pol: Europejskie Boje). Gra z miejsca została uznana najlepszym w historii klonem Age of Empires prześcigającym swój pierwowzór pod względem grafiki, dynamiki i w szczególności trybu multiplayer. Natomiast największą wadą pierwszej wersji gry był tryb singleplayer. Kilka misji za 99 zł to nie to na co czekali fani potęgi polskiej husarii i zwycięskich bitew Polaków z Rosjanami, Kozakami i Szwedami. Wkrótce powstały dwa dodatki do gry: Art of War (pol: Sztuka Wojny) i Back to War (pol:Powrót na Wojnę), które zbalansowały oba tryby gry. Warto wspomnieć, że w sumie wszystkie 3 wersje gry sprzedały się w ponad 10 milionach sztuk na całym świecie.
Grafika i animacja
Jak już pisałem gry z serii Cossacks powstały na początku XX wieku. Wówczas były najbardziej zaawansowanym graficznie RTSem, jednak było to aż 10 lat temu. Dobre wrażenie robią budynki inspirowane prawdziwymi budowlami XVII i XVIII wieku (niektóre wyglądają jak „żywe”) oraz mapy- proste, acz bardzo dopracowane i przejrzyste. In minus wychodzą niestety jednostki, którym brakuje osobowości- czy to konny Tatar, czy Niderlandzki oficer twarz i ruchy takie same, jakby wszyscy pochodzili z tego samego miotu. Również animacje niszczenia budynków mogą się nie podobać fanom Kozaków.
Muzyka
Głównie narodowe hymny i miejscowe przyśpiewki z czasów kozackich. Co kto lubi. Mnie osobiście bardzo przypadły do gustu, zresztą tak samo jak klasyczne utwory w Hearts of Iron produkcji Paradoxu.
Główne Plusy
– Ponad 150 różnych typów jednostek
– Rozbudowany system wynalazków (ponad 300)
– Ponad 8000 jednostek biorących udział w walce jednocześnie
– Dynamika gry, idealne połączenie taktycznej myśli z trybem zręcznościowym
– Liczne modyfikacje gry
– Profesjonalna scena multiplayer
Główne Minusy
– Animacje zniszczeń
– Problemy z trybem multiplayer w polskiej wersji gry Kozacy: Powrót na Wojnę
Minimum
System operacyjny: XP / Vista / 7 / 8 / 10
Procesor: 1.8 GHz
Pamięć: 512MB RAM
Karta graficzna: 3D kompatybilna z DirectX 9.0c, rozdzielczość ekranu 1024×768
Miejsce na dysku: 2GB free