Rynek wymagających gier ostatnimi czasy przeżywa drugą młodość; dla fanów tego typu rozgrywki jest to złoty czas, bowiem producenci prześcigają się aby dostarczyć jak najlepszy produkt. Ostatnimi czasy głośno było o tytule Darkest Dungeon, który szczegółowo omówię w tym artykule. Jest to trudny i dość skomplikowany dungeon crawler, który wręcz ocieka mrocznym klimatem. Dodatkowym atutem są niskie wymagania systemowe oraz charakterystyczna, nastrojowa grafika. Zapraszam do dalszej lektury.
Więcej o tytule
Darkest Dungeon to połączenie dungeon crawlera z turowym RPG. Grę te stworzyło studio Red Hook, oficjalna premiera zapowiedziana została na sierpień 2015, jednak dzięki platformie Steam mamy możliwość przyczynienia się do rozwoju tytułu poprzez zakup wersji early access, już od lutego 2015 roku. Rozgrywka podzielona została na eksplorację lochów i wykonywanie misji, oraz na podgląd miasteczka. Jednak większość rozgrywki stanowi właśnie walka w lochach, którą przyjdzie nam obserwować od boku. Postaci którymi kierujemy poruszać się będą zawsze w prawą stronę, po której to pojawiają się przeciwnicy. Ważnym jest zachowanie formacji oraz dbanie nie tylko o zdrowie fizyczne, a również psychiczne podkomendnych. Śmierć w Darkest Dungeon jest permanentna, jednak bohaterów można stale rekrutować w mieście. Fabuła w tym tytule ma jedynie przygotować nas do eksploracji lochów. Gra na chwilę obecną dostępna jest jedynie w języku angielskim.
Walka i eksploracja
Większość czasu w Darkest Dungeon spędzimy na ciągłej eksploracji lochów, która oczywiście nie może obyć się bez walki. Po korytarzach przemieszczamy się w jednym kierunku, drogę zmienić można dopiero w następnym „pokoju”. W trakcie walki nasza drużyna widoczna jest po lewej stronie ekranu, natomiast przeciwnicy po prawej. Istotne jest zachowanie odpowiedniego szyku. Każdy z bohaterów, zależnie od doboru ich umiejętności, ma ulubione miejsce w szeregu. Jeżeli podczas rozstawiania ich popełnimy błąd, może okazać się na przykład że dana postać tylko blokuje drogę i zawadza, a nie jest w stanie nawet zaatakować wroga. Jest to ważne, ponieważ niektórych umiejętności można użyć jedynie z daleka, a inne wymagają bezpośredniej bliskości wroga.
Istnieją zdolności służące do „przestawiania” nieprzyjacielskich szyków, lub przesunięcia jednej z naszych postaci po ataku w inne miejsce. Na zdrowie i skuteczność bohatera oddziałuje wiele czynników, począwszy od krwawienia i zatrucia, na efektach stresu kończąc, o tym jednak później. W Darkest Dungeon zastosowano nieco zapomniany mechanizm „u progu śmierci”. W praktyce wygląda to w ten sposób, iż gdy poziom zdrowia postaci spadnie do zera, każdy kolejny atak ma szansę wysłać ją do grobu. Jeśli wyleczymy ją choćby za 1 hp, przeżyje kolejny atak. Z tego powodu gracz z czasem zaczyna rozumieć, że poziom zdrowia psychicznego bywa ważniejszy.
Po osiągnięciu odpowiedniej ilości punktów stresu, poczytalność postaci przechodzi test. Istnieje niewielka szansa że uzyska w ten sposób jakiś pozytywny perk, jednak zazwyczaj jest wprost przeciwnie. Bohater zachowujący się na przykład irracjonalnie, może sam zadawać sobie obrażenia, uciekać na koniec szeregu lub odmówić leczenia, nawet jeśli przez to zginie. Punkty stresu otrzymywane są między innymi w skutek kontaktu z pułapką, otrzymania potężnego trafienia krytycznego, czy też po prostu przez przebywanie obok chorego psychicznie członka drużyny. Niektórzy z przeciwników zamiast zwykłych ataków, skupiają się właśnie na obrażeniach psychicznych. Aby temu przeciwdziałać można korzystać z umiejętności łagodzących stres. Podczas dłuższych misji zyskujemy też możliwość rozłożenia obozowiska. Pomijając posiłek, drużyna może użyć tam swoich zdolności obozowych, większość z nich to buffy oraz łagodzenie stresu.
W korytarzach i pokojach oprócz przeciwników znajdują się również skrzynie i pojemniki. Wiąże się z nimi jednak ryzyko, zamiast przydatnych przedmiotów, można na przykład natknąć się na pułapkę lub zachorować w skutek kontaktu z ich zawartością.
Po wykonaniu misji, można opuścić lochy, nasza drużyna otrzymuje wtedy odpowiednią ilość punktów doświadczenia. Jednak jako że nie jest to najprostsza gra, czasem walka może okazać się zbyt trudna i lepszym wyjściem okazuje się ucieczka. Działanie te bohaterowie przypłacają ogromna ilością punktów stresu, jednak lepsze to, niż śmierć doświadczonych wojowników.
Miasto i infrastruktura
Miasto pełni rolę bazy wypadowej dla drużyny gracza. To właśnie tu decydujemy o podjęciu interesujących nas misji. Znajdują się tu dwa budynki odpowiedzialne za zmniejszenie poziomu stresu. Jest to tawerna oraz opactwo. Od klasy postaci zależy czy lepiej wpłynie na nią na przykład medytacja, czy hazard. W sanatorium natomiast możemy wyleczyć bohaterów z negatywnych efektów spowodowanych przekroczeniem poczytalności.
Niezależnie którą z tych czynności będą robić, pozostaną zablokowani w mieście na czas kolejnej eskapady. W mieście znajdziemy też budynki odpowiedzialne za podnoszenie ich sprawności bojowych oraz ulepszenia ekwipunku; wymaga to jednak odpowiedniego poziomu doświadczenia. W tawernie można rekrutować kolejnych bohaterów, a w cygańskim taborze kupować rzadkie przedmioty. Jednak aby wykorzystać zaawansowane opcje, należy dokonać w każdym z tych budynków ulepszeń. Płaci się za nie „pamiątkami”, czyli przedmiotami znajdowanymi podczas wypraw, takimi jak obrazy czy herby rodowe.
Rozwój postaci i ekwipunek
Bohaterowie po wykonaniu zadania otrzymują punkty doświadczenia, determinujące ich poziom. Od niego zależy do jakiego stopnia możemy ulepszyć ich uzbrojenie (czyli obrażenia i szansę trafienia) oraz pancerz (uniki oraz ochrona). Poziom postaci wpływa także na możliwość ulepszenia jej umiejętności, zarówno obozowych, jak i bitewnych. Warto przemyśleć schemat rozwoju wcześniej, podczas walki postać ma możliwość używania tylko czterech umiejętności (poza walką można je zmienić). Ekwipunek w Darkest Dungeon nie jest zbyt skomplikowany, oprócz „pamiątek”, jedzenia i złota jest tylko kilka innych obiektów podstawowych. Są to bandaże tamujące krwawienie, antidotum oraz pochodnie; te ostatnie zmniejszają otrzymywane punkty stresu gdy są zapalone. Czasem przydają się również łopata, aby przebić się przez barykady oraz klucz otwierający zamknięte skrzynie i drzwi. Raz na jakiś czas natknąć się można na unikalny element wyposażenia, wpływający na rozmaite statystyki postaci. Ograniczone są one do dwóch aktywnych sztuk na bohatera.
Generalnie zakupić ekwipunek możemy jedynie bezpośrednio przed misja i po misji jego zawartość znika (z wyjątkiem przedmiotów unikalnych). Postaci które możemy zwerbować są dość archetypiczne, więc nie będę się na ich temat rozpisywał. Na wzmiankę zasługuje jedynie The Occultist, który z racji na używane przez siebie zaklęcia i ich animacje jest swoistym ukłonem dla fanów H.P. Lovecrafta.
Oprawa audio-wizualna
Oprawa graficzna została wykonana w formie rysunków w stylu gotyckim. W połączeniu z odpowiednia kompozycja barw i dbałością o detale, nawet w ruchu, sprawia naprawdę pozytywne wrażenie. Manipulacja perspektywą podczas animacji oraz odpowiednio dobrane powiększenia i kadrowanie tylko pogłębia to wrażenie. Muzyka budzi nastrój i jest dynamiczna, jednak nie nudzi się i pcha do działania. Dźwięki ataków i elementów otocznia nie budzą zastrzeżeń. Co prawda jedyny głos jaki usłyszymy w grze należy do narratora, który spełnia jednocześnie rolę mistrza gry, jednak nie przeszkadza to w najmniejszym stopniu. Wszystkie wypowiedzi postaci oraz informacje są doskonale widoczne na ekranie.
Darkest Dungeon jest trudną grą i często bywa irytująca. Jednak wystarczy chwila aby dać się porwać jego urokowi; wystarczy dać mu szansę i poświęcić chwilę aby zrozumieć mechanikę jaka w nim występuje aby go polubić. Tytuł ten jest cennym dodatkiem do kolekcji każdego gracza, nawet tego, który nie miał wcześniej do czynienia z żadną podobna produkcją. Zważywszy na fakt, iż gra ta jeszcze nie ukazała się w finalnej formie, oraz patrząc na ilość pozytywnych opinii na jej temat, prawdopodobnie będzie ona za jakiś czas określona mianem klasyka w swoim gatunku. Nie czekaj, daj się porwać przygodzie już teraz.
Darkest Dungeon - SteamDarkest Dungeon - GOGOficjalna strona gryWymagania systemowe
Minimalne
- System operacyjny: Windows 7+
- Pamięć RAM: 2 GB
- Karta graficzna: obsługująca Open GL 3.2+
- Dysk twardy: 900 MB wolnego miejsca
- Dodatkowe: 1080p, 16:9 zalecane