Minęły już prawie 3 lata od premiery czwartej części Fallout’a oraz trochę mniej, odkąd opublikowaliśmy pierwszy wpis ze zbiorem modyfikacji do tejże gry. Od tego czasu tytuł zdążał potanieć, pojawiło się kilka dużych dodatków oraz przede wszystkim wydano oficjalne narzędzia modderskie, które tym razem umożliwiły fanom stworzenie bardziej ambitnych modyfikacji.
Premiera Fallout’a 76 tuż tuż, przez ostatnie dwa miesiące pojawiło się sporo naprawdę fajnych gier i pewnie nie byłoby dobrego powodu, aby powracać do czwartej części gry ale to nadal bardzo przyjemny shooter z elementami RPG i pozycja niezła, na coraz dłuższe wieczory.
O modyfikowaniu gry słowem wstępu
Niezależnie od tego, czy ostatecznie zdecydujecie się na wykorzystanie modyfikacji, czy vanillę – powinniście używać Unofficial Fallout 4 Patch, jest to nieoficjalna łatka, która poprawia setki błędów gry, o których mogliście nie mieć pojęcia. To jest absolutny mus – bo o ile gra jest już stabilna, załatana i o wiele bardziej grywalna, niż świeżo po premierze, to wolicie nie trafiać na różne dziwne przypadki :)
Pamiętajcie również, że gdy używacie modyfikacji, to osiągnięcia są automatycznie wyłączane. Istnieje obejście tego procederu – potrzebować do tego będziecie modyfikacji o nazwie Achievements oraz F4SE.
Instalacja modyfikacji
Przed rozpoczęciem modyfikowania gry:
1. Przejdź do folderu: Dokumenty\My Games\Fallout4
2. Zlokalizuj plik Fallout4Custom.ini
3. Edytuj go notatnikiem lub innym edytorem tekstowym(NIE WORDEM/WORDPADEM).
4. Dodaj do niego kod:
[Archive] bInvalidateOlderFiles=1 sResourceDataDirsFinal=5. Zapisz
Następnie – jeśli zdecydujecie się na manualne instalowanie modyfikacji, to nie potrzebujecie żadnych dodatkowych informacji na wstepie, natomiast jeśli będziecie korzystać z menadżera(co jest zalecane), to możecie skorzystać z poniższej instrukcji:
1. Najpierw pobieramy najnowszą wersję aplikacji z oficjalnej strony lub z Githuba(w drugim przypadku nie musimy się nigdzie logować).
2. Instalujemy.
3. Po zainstalowaniu uruchamiamy aplikację.
4. Przechodzimy do zakładki „Games” w lewej kolumnie, po czym wybieramy „Discovered”.
5. Tutaj powinna się znaleźć lista wspieranych gier:
6. Jeśli na liście nie ma gier, które powinny być, to wciskamy przycisk:
Skanowanie może chwilę potrwać – w zależności od ilości zainstalowanych gier i tego, czy używamy SSD lub HDD. Po zakończeniu skanu na liście powinny się pojawić wspierane gry, w tym również Fallout 4.
7. Kierujemy kursor nad obrazek z grą i klikamy na „Manage”. W tym momencie możemy zarządzać modyfikacjami dla gry.
Aby dodać nową modyfikację do menadżera:
1. Przechodzimy do zakładki „Mods” w lewej kolumnie.
2. Wybraną modyfikację(tj. paczkę zip/rar/7zip) przeciągamy nad pole:
3. Na liście powyżej pojawi się nowa pozycja, klikamy na niej w przycisk „Install”:
4. Po zainstalowaniu modyfikacji może zajść potrzeba jej aktywacji, w takim przypadku klikamy z rozwijanego menu przy nowej pozycji w „Enabled”:
Voila, to wszystko.
Alternatywnie też można skorzystać też z innych menadżerów modyfikacji, przykładowo Mod Organizer 2.
Jeśli też używacie bardzo wielu modyfikacji na raz, to warto je przesortować za pomocą narzędzia o nazwie LOOT(należy pobrać plik o nazwie LOOT.Installer.exe).
Niektóre z modyfikacji przy pobieraniu mają tylko przycisk „Pobierz/Źródło” – są to mody, które nie posiadają zezwolenia na umieszczanie ich gdziekolwiek indziej poza portalem Nexus; tym samym trzeba je pobrać bezpośrednio ze źródła(w takim przypadku na stronie Nexusa należy wybrać zakładkę „Files” i pobrać pierwszy z plików na liście).
Żeby nie przedłużać, poniżej lista proponowanych, najciekawszych modyfikacji.
1. Unofficial Fallout 4 Patch
Na pierwszym miejscu jest oczywiście najważniejsza modyfikacja – czyli nieoficjalna łatka. Naprawia ona setki błędów(tutaj znajdziecie pełną listę) i jest absolutną podstawą do gry – niezależnie od tego, czy macie zamiar grać z innymi modyfikacjami, czy bez.
– Automatron,
– Wasteland Workshop,
– Far Harbor,
– Contraptions Workshop,
– Vault-Tec,
– Nuka-World.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
Pobierz Unofficial Fallout 4 Patch Źródło
2. Load Accelerator
Pozycja „must-have”. Zasadniczo wyłącza synchronizację pionową w czasie ładowania. Brzmieć może to trochę jak naciągana teoria mająca wspomóc czas ładowania, jednak jest to opcja przetestowana przeze mnie osobiście i czuję ZNACZĄCĄ różnicę w czasach ładowania(na oko 40-70% krótsze, w zależności od lokacji).
Zapytacie w czym tkwi haczyk? Więc po pierwsze gra musi być uruchamiana z dysku SSD, na standardowych HDD nie ma większej różnicy(nie mam pojęcia jak sytuacja wygląda na hybrydach). Dwa – poziom obciążenia GPU znacząco wzrasta w czasie ładowania gry. Trzy – pierwsze ładowanie, czyli zaraz po uruchomieniu gry nadal jest „przydługie”.
Zawartość paczki należy skopiować do głównego katalogu gry(czyli tam, gdzie znajduje się plik Fallout4.exe)
3. Third-Person Movement Speed Fix
Prosta modyfikacja poprawiająca błąd, który nękać może entuzjastów gry w widoku z trzeciej osoby – prędkość poruszania się. Jak się okazuje, domyślnie używając kamery w 3-ciej osobie nasza postać porusza się o wiele wolniej, czasami nawet o ponad połowę.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
4. FAR – Faraway Area Reform
Przydatna modyfikacja optymalizująca ponad 6000 tekstur w oddali, zwiększając tym samym ogólną optymalność gry.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex, alternatywnie można skopiować zawartość paczki do folderu /Data/.
5. Move (Get Out the Way)
Dodatek niezwykle przydatny w przypadku, kiedy gramy z towarzyszami. Zapewne nie raz doprowadzaliście się do szewskiej pasji, kiedy npc lub towarzysz blokował wam przejście. Mod zwiększa przebyty dystans towarzysza lub npc, kiedy na niego wpadniemy oraz przyspiesza ich czas reakcji.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex, alternatywnie można skopiować zawartość paczki do folderu /Data/.
6. Companion Status HUD
Następna bardzo przydatna modyfikacja w przypadku, gdy gramy z towarzyszami. Domyślnie gra nie wyświetla żadnych danych dotyczących podróżujących z nami npc-tów; mod ten dodaje niewielki widget informujący nas stanie zdrowia, punktach akcji i liczbie posiadanych stimpacków partnera/ów.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
Pobierz Companion Status HUD Źródło
7. HoloTime – HUD Clock Widget
Niewielka modyfikacja dodająca widget z aktualną godziną(w grze lub realnym świecie – do wyboru).
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex. Następnie podczas gry należy przejść do menu konfiguracji modów i tam zaznaczyć, jaki typ czasu ma wyświetlać zegar.
Pobierz HoloTime – HUD Clock Widget Źródło
8. Valdacil’s Item Sorting
Następna pozycja typu must-have. Mod ułatwia organizację ekwipunku, poprzez oznaczenie tagami wszystkich przedmiotów – następnie sortuje je według typu, nazwy, unikalności lub innych filtrów.
Środki pomocnicze:
(Chem) – chemikalia tylko z pozytywnymi efektami(stimpacki, rad-x, radaway, itd.)
(Device) – stealth boy
(Drink) – napoje z pozytywnymi efektami
(Food) – upieczone jedzenie i jedzenie z pozytywnymi efektami
[Chem] – uzależniające chemikalia (Buffout, Mentats, Psycho)
[Liquor] – wszelki alkohol
[Nuka] – Nuka Cola, Nuka Cola Quantum, Nuka Cherry i ich zamrożone odpowiedniki
[Prewar] – wszelkie typy przedwojennego, zapuszkowanego jedzenia
[Raw] – surowe mięso, warzywa i kwiaty używane do craftingu
[Syringer] – amunicja do Strzykostrzału
Amunicja:
(Ammo) – standardowa amunicja
(Fuel) – paliwo do miotacza płomieni i rdzenie fuzyjne
Śmieci:
{Resource} – podstawowe zasoby takie jak drewno, metal, beton
{Scrap} – przedmioty, które można przerobić na zasoby
{Tool} – przedmioty, które można sprzedać Calvinowi w Krypcie 81
Ogólne:
(Currency) – wszelka waluta, wliczając w to przedwojenne pieniądze, bilety do metra itp.
(Lockpick) – spinki
(Unique) – unikalne przedmioty
[Bottle] – puste butelki, które mogą być napełnione w trybie przetrwania
[Collectible] – modele robotów do kolekcji, pudełka śniadaniowe Vault-tek
[Crafting] – pojedyncze przedmioty potrzebne do craftingu
[Game] – holotaśmy typu gra
[Hack] – holotaśmy do hackingu wieżyczek, oświetleń itd.
[Holotape] – wszystkie inne holotaśmy
[Note] – różne notatki na papierze
[Password] – notatki zawierające hasła
[Perk: Bobblehead] – figurki
[Perk: Mag] – czasopisma
[Quest] – przedmioty wykorzystywane do zadań, które nie mogą być upuszczone
[Trash] – bezużyteczne przedmioty, takie jak książki, czy spalone czasopisma
[Key] – klucze
[Passcard] – karty magnetyczne
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex, alternatywnie można skopiować zawartość paczki do folderu /Data/.
9. Caliente’s Beautiful Bodies Enhancer -CBBE-
Na ogół staram się nigdy nie dodawać modyfikacji tego typu ale w tym przypadku robię wyjątek. CBBE oprócz nagich, ponętnych kobiecych ciał oferuje również inną funkcję, rzekłbym idącą w parze z tą pierwszą – ogólne ulepszenie ciał, w tym przypadku płci pięknej. Zawsze irytowały mnie kształty kobiet w Bethesdowych Falloutach, którym nie poświęcono dostatecznie dużo uwagi, mod ten w dużej mierze rozwiązuje problem.
Żeby nie było – dla mężczyzn co prawda nie ma bezpośredniego odpowiednika ale można skorzystać choćby z takich zamienników jak Simple Male Redux.
Slim: Smukłe kształty dla fanów szczuplejszych pań.
Curvy: Oparte na współczesnej idei piękna.
Vanilla: Ulepszone, domyślne ciała.
NeverNude: Domyślne ale zawsze z bielizną.
Instalujemy tak jak wszystkie inne modyfikacje.
Instalacja manualna:
1. Pobierz paczkę z modyfikacją.
2. Rozpakuj.
3. Skopiuj „00 Required” do folderu Fallout 4/Data.
4. Wybierz jedną z opcji ciał(01-05) i skopiuj do folderu Fallout 4/Data.
5. Wybierz jedną z opcji nadpisania ubrań(06-17) i skopiuj do folderu Fallout 4/Data.
10. LooksMenu
Silnik rozbudowujący menu edycji twarzy w trakcie kreowania postaci. Wymagany praktycznie do wszystkich modyfikacji, które używają gotowych konfiguracji twarzy – ja np. miałem ochotę pobiegać sobie Keanu Reevesem :)
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
11. No Aggro Impact Landing (Power Armor)
Prosta modyfikacja, która wyłącza aggro u sojuszniczych/neutralnych npc przy ciężkim lądowaniu w pancerzu wspomaganym.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
Pobierz No Aggro Impact Landing Źródło
12. Old World Radio – Boston
Jedna z najpotężniejszych i jednocześnie najciekawszych modyfikacji do gry – nie wpływająca również na jej mechanikę :) Old World Radio dodaje 30 różnych jakościowych stacji radiowych. Ponad 1500 różnych efektów dźwiękowych, 300 godzin nagrań – w tym również nowi prowadzący; m.in. gwiazdy, komicy oraz znani youtuberzy. Serio – jeśli lubujecie się w klasycznej muzyce, która gości w grze praktycznie od początku franczyzy, to powinniście zaopatrzyć się w tę modyfikację.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
Pobierz Old World Radio – Boston Źródło
13. Scrap Grinder
Niezwykle przydatna modyfikacja, która pozwoli zaoszczędzić nawet godziny w czasie rozgrywki. Domyślnie przerabianie przedmiotów na złom/materiały jest krótko mówiąc upierdliwe i niewygodne. Mod ten dodaje stół ze skrzynką do przerabiania złomu – zasada jest prosta, wrzucamy do niego cały złom z ekwipunku(lub nie) i przerabiamy go jedną z opcji, złom i materiały lądują od razu w warsztacie.
1. Przechodzimy do działu tworzenia w warsztacie.
2. W zakładce narzędzi wybieramy „Scrap Grinder”.
3. Stawiamy go.
4. Na nowo postawionym stole widoczna będzie skrzynka o nazwie „Scrap Container” – wrzucamy do niej cały złom.
5. Następnie na samym stole wybieramy opcję przerabiania złomu, opcja w menu o nazwie „scrap from container”.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex, alternatywnie można skopiować zawartość paczki do folderu /Data/.
14. Weapon Jiggle Remover
Prosta modyfikacja usuwająca ohydną, niekontrolowaną animację trzęsienia broni po strzale.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
15. Vivid Fallout – All in One
Zestaw ulepszonych tekstur do gry – od krajobrazów, po kamienie, drzewa, mosty i budynki. Tekstury same w sobie pochłaniają mniej pamięci VRAM, niż oryginalne :)
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
16. Start Me Up – Alternate Start and Dialogue Overhaul
Modyfikacja znacząco przyspieszająca start gry – jest on zminimalizowany do konkretnych wyborów określających start naszej postaci. Opcji jest kilka i nie musimy koniecznie zaczynać jako przybysz z krypty.
Alternatywny: budzisz się jako inna osoba – nie rodzic Shauna.
• Możesz zacząć jako przedwojenny przybysz z krypty 111:
- Podążasz za alternatywną linią fabularną, w której zostałeś wypuszczony z krypty przypadkiem
- Przy terminalu wybierasz SPECIAL oraz do dwudziestu bonusów
• Możesz zacząć poza kryptą jako mieszkaniec pustkowii, wybierając przy tym:
- Własne statystyki SPECIAL
- Do 20 bonusów
- Jedną z 38 profesji, wliczając w to frakcje(ma to wpływ na ekwipunek przy starcie)
- Jedną z 38 lokacji startowych(sortowaną według poziomu trudności)
- Typ ekwipunku, z którym startujesz(cztery poziomy trudności)
- Początkowy poziom postaci
- …lub losowanie wszystkich powyższych
Szybki – budzisz się ze wspomnienia pod kryptą 111.
- Podążasz standardową linią fabularną ale pomijasz wszystko, co działo się przed wojną i przechodzisz od razu do gry
- Przy terminalu wybierasz SPECIAL oraz do dwudziestu bonusów
Normalny – wybierasz standardowy start, anulując wszystkie inne opcje.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
Pobierz Start Me Up Pobierz Start Me Up – FDI Źródło
17. Heather Casdin – A Unique Companion Experience by llamaRCA
Jedna z większych modyfikacji do Fallout’a, wprowadza nowego towarzysza(a właściwie towarzyszkę) – Heather Casdin. Jest to pełnoprawna postać z własnymi liniami dialogowymi(ponad 1200) i własnymi zadaniami. Mod pochodzi od autora Willow – A Better Companion Experience(FNV), więc mamy pewność, że jest to jak najbardziej jakościowa modyfikacja.
Heather ma trzy własne zadania:
„Tour of the Commonwealth”
Heather daje listę 18 lokacji, które chciałaby odwiedzić. Zadanie nie może być ukończone przed zdobyciem 20 poziomu postaci.
„Sweet Revenge”
Wymaga ukończenia niektórych zadań z głównej linii fabularnej oraz poziom jej dobrych relacji z bohaterem nie może być maksymalny. Nie włącza się przed zdobyciem 500 punktów polubienia.
„A Promising Partnership”
Zadanie bezpośrednio związane z budowaniem relacji; nigdy nie znika z pipboya. Zadanie będzie się aktywować w różnych momentach gry.
Statystyki/umiejętności i informacje ogólne o Heather
* Umiejętność specjalna: „Never Trust A Synth” – obrażenia Heather przeciwko syntkom są zwiększone o 10%.
* Nosi ze sobą karabin laserowy.
* Jej domyślny ubiór daje +30 AR/ER.
* Jej torba daje +25 do udźwigu(może być usunięta).
* Może hackować terminale na poziome nowicjusza.
* Posiada kilka własnych perków i ustawień, w tym:
– 4 poziomy skradania się, nie wpływa to na twój wskaźnik ukrycia;
– jest pod wpływem perków inspiracji, „żyj & kochaj”;
– perk bohatera „Samotny wędrowiec” działa również z Heather;
– porusza się znacznie szybciej, niż domyślnie wszyscy inni towarzysze. Jej prędkość biegu jest bliska sprintowi;
– nie otrzymuje obrażeń po skokach z wysokich miejsc, również faktycznie zostaje w miejscu, jeśli jej każesz;
– domyślnie jej pasek PA nie zmniejsza się i ma nieograniczoną ilość amunicji do broni, których używa. Opcje te można wyłączyć w jej bunkrze po zdobyciu 250 punktów polubienia w relacjach.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
18. See Through Scopes
Modyfikacja usuwająca czarną otoczkę z lunet celowniczych – używając przykładowo karabinu snajperskiego z lunetą x8 będziemy mogli nadal widzieć, co się wokół nas dzieje. Tyczy się to wszystkich lunet do każdej broni z przycelowaniem x2.5, x4 i x8.
Modyfikację najlepiej zainstalować poprzez aplikację Vortex, alternatywnie można zainstalować również ręcznie – aczkolwiek jest to nieco bardziej złożony proces, kliknij tutaj aby zobaczyć szczegóły.
19. Unique NPCs – Creatures and Monsters of the Commonwealth
Potężna modyfikacja rozwijająca przeciwników(monstra i stwory) w grze – każdy typ występuje w różnych wariantach(wielkość/tekstury/wygląd), można spotkać do kilkunastu podgatunków jednego stwora. To jednak nie wszystko – mod dodaje również nowe stwory także w różnych wariacjach. Jest to pozycja jak najbardziej warta uwagi, jeśli chcecie urozmaicić sobie rozgrywkę.
– Automatron
– Contraptions Workshop
– Far Harbor
– Nuka World
– Vault-Tec Workshop
– Wasteland Workshop
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
20. Project Valkyrie
Ostatnia modyfikacja na liście jest potężną kampanią składającą się z 20 zadań, 4 nowych towarzyszy(z pełnym podkładem głosowym) oraz alternatywnego zakończenia dla głównej linii fabularnej.
– Możliwość zarządzania placówką instytutu(można zostać jej dyrektorem).
– Różne wariacje zadań z głównej linii fabularnej – kliknij tutaj, aby zobaczyć przykładowe scenariusze.
– Nowe dungeony, bunkry, bazy oraz przebudowany instytut.
– Możliwość słownego rozwiązania dysputy pomiędzy frakcjami.
– Rozwinięty wątek Sary Lyons oraz innych głównych postaci z Bractwa Stali(Fallout 3).
– Możliwość przejęcia dowództwa nad Bractwem Stali.
Modyfikację należy zainstalować poprzez aplikację Vortex.
Podsumowanie
To by było na tyle :) Oczywiście samych modyfikacji są tysiące(dosłownie, w momencie dodawania wpisu naliczyłem ich 26240) – i można wybierać godzinami(wystarczy przejść do serwisu Nexus) ale sam starałem się wybrać te, które faktycznie mogły poprawić rozgrywkę – a nie ją popsuć lub zamienić w komedię.
Muszę również przyznać, że modyfikowanie czwartej części Fallout’a w chwili obecnej jest bardzo przyjemne i nie wiąże się z jakimiś większymi problemami – ciężko zmodyfikowana gra zwiesiła mi się może dwa razy w ciągu całej rozgrywki(70h+) i to zapewne wynikało tylko z mojego lenistwa i wykorzystania przestarzałego Nexus Mod Manager zamiast Vortexa :) Nie są to czasy modyfikowania Skyrima, kiedy musieliśmy się bać się o ilość modyfikacji, ciągle resetować zapisy i zagłębiać się w obszerne poradniki modyfikowania gry tylko po to, żeby działała ona w ogóle stabilnie. No i o ile sama gra nie jest jakoś nieziemsko porywająca, o tyle mogę się chyba pokusić o stwierdzenie, że modderzy wykorzystali potencjał drzemiący w samych narzędziach do jej modyfikowania.
W międzyczasie pamiętajcie również, że w aktywnej produkcji są inne, naprawdę potężne(wielkością można porównać do całego rozszerzenia lub DLC) modyfikacje, czyli Cascadia, Miami oraz Fallout 4: New Vegas. Są to pozycje, którymi warto się jarać!
Zapraszamy do pobierania!