Wstęp
Witam ponownie, w kolejnym wpisie na temat Armored Warfare. W zeszłym tygodniu omawialiśmy pojazdy i uzbrojenie, tym razem przyjrzymy się systemowi reputacji, doświadczeniu załogi oraz PvE. Mimo iż zbieranie doświadczenia wydaje się być podobne do tego znanego z World of Tanks, występują pewne subtelne różnice. Tryb PvE skupia się oczywiście na anihilacji sterowanych komputerowo przeciwników, w ilościach rzecz jasna hurtowych. Rozgrywka w tym trybie ulega znacznej zmianie, więc warto zapoznać się wcześniej z tym tematem. Zapraszam do lektury.
Reputacja
Podczas toczenia walk, jak w każdej tego typu grze zbieramy doświadczenie. W tym przypadku, mimo tego samego zastosowania, figuruje ono po nazwą „reputacji”. Na jego ilość otrzymaną po bitwie wpływa szereg rozmaitych czynników:
- Wygrana/przegrana jasnym jest, że za wygraną potyczkę otrzymamy większą ilość reputacji (+25%).
- Zadane obrażenia im większe obrażenia zadamy wrogom, tym lepiej.
- Wykryci przeciwnicy część obrażeń zadanych namierzonemu przeciwnikowi wlicza się do tego, które zadaliśmy osobiście.
- Poziom pojazdu który uszkodziliśmy jeśli jechaliśmy czołgiem niższego poziomu niż oponent, uzyskamy więcej reputacji; działa to w dwie strony.
- Zniszczone moduły za zniszczenie modułów otrzymujemy bonus, jednak dotyczy tylko pierwszych dwóch.
- Unieruchomienie przeciwnika zniszczenie silnika bądź podwozia dodaje bonus reputacji, na podobnej zasadzie co zlokalizowanie go.
- Zajmowanie bazy za mecz zakończony zdobyciem bazy otrzymamy więcej reputacji, niż oczekując aż sojusznicy wybiją nieprzyjaciół; im więcej ich przetrwa, tym większa będzie premia .
- Ilość pojazdów w garażu za posiadane w garażu pojazdy otrzymujemy niewielką premię, za dziesięć pojazdów jest to jedynie +1%.
- Typ rozgrywki grając przeciwko ludziom otrzymamy więcej reputacji niż za boty, w ich przypadku doliczyć trzeba również poprawkę na wybrany poziom trudności.
- Inne za pierwsze zwycięstwo dnia otrzymujemy więcej reputacji, na jej otrzymywanie wpływ mają również rozmaite eventy.
Generalnie istnieją dwa rodzaje reputacji, zwykła oraz globalna (5% zwykłej reputacji); podczas gdy ta pierwsza jest przypisana do danego pojazdu, drugą wykorzystać możemy na co dusza zapragnie. Łatwo wydedukować, iż tak jak ma to miejsce w przypadku World of Tanks doświadczenie (reputacja) będzie nam potrzebne do odblokowania nowych pojazdów oraz ulepszenia ich elementów. Warto wspomnieć, iż tak jak w przypadku War Thunder: Ground Forces możemy opracować również lepszą amunicję, która notabene często daje lepszego „kopa” niż nowe działo które odkryliśmy wcześniej. Aby odblokować pewne wozy trzeba wypełnić czasami dodatkowe warunki, takie jak ilość odbitych obrażeń i inne. Pojazdy posiadają specjalne odznaczenie zdeterminowane poprzez uzyskaną na nich reputację. Po otrzymaniu pierwszego z nich będziemy mogli odblokować niedostępne wcześniej w żaden sposób ulepszenia, głównie wyposażenie (uniwersalne, dla każdego czołgu) bądź slot na któryś z rodzajów wyposażenia. Uzyskanie jeszcze wyższego odznaczenia skutkuje jedynie możliwością konwersji zdobytej na danym pojeździe reputacji zwykłej na globalną (za walutę premium).
Załoga
Nasz dowódca, jak i jego podkomendni zdobywają doświadczenie w ten sam sposób co reputację. Każdy z członków załogi uzyskać może maksymalnie piąty poziom, a przy każdym poziomie doświadczenia ich statystyki wzrastają. Dodatkowo podczas awansu możemy wedle uznania wybrać naszym podopiecznym perki. Skutkują one zazwyczaj niewielkim wzrostem umiejętności w jakiejś dziedzinie, jak przykładowo szybsze rozpędzanie wozu, lub odrobinę większymi premiami działającymi przez określony czas, na przykład po otrzymaniu trafienia. W przypadku dowódców perki te są bardzo podobne, jednak mają oni jedną przewagę nad zwykłymi załogantami: posiadają jedną zdolność już od samego początku, u każdego dowódcy inną. Warto dobierać dowódcę do typu pojazdu na podstawie perków jakie może on uzyskać, to naprawdę się opłaca. Jeśli jednak popełnimy błąd przy awansowaniu zawsze możemy to cofnąć, tracąc jedynie część postępów. Tak jak w innych tytułach, również tutaj możemy zwiększyć zdolności załogi poprzez zamontowanie dodatkowego oprzyrządowania takiego jak choćby sieć interkomów.
PvE
Oprócz standardowego trybu gry, w Armored Warfare występuje również PvE, czyli walka przeciwko botom. Rządzi się ona swoimi własnymi prawami, przede wszystkim jest to w praktyce wykonywanie misji. Mają one różne poziomy trudności, dedykowane poziomom pojazdów mogących brać w nich udział. W każdej misji udział bierze pięciu graczy, natomiast liczba przeciwników zależna jest od mapy. Warto zauważyć że pojazdy pojawiające się w trybie PvE mogą (lecz nie muszą) różnić się parametrami od tych normalnie dostępnych. W zależności od tego czy zostały wzmocnione czy osłabione, gra traktuje je jako pojazdy wyższego bądź wyższego poziomu. W trybie tym walki toczą się na tych samych mapach co normalnie, jednak często są one nieco przycięte. Celem misji wymaganym do jej pomyślnego zakończenia zwykle jest przebicie się przez wrogów do wyznaczonego punktu oraz zajęcie go bądź obrona. Zdarza się również że punktów tych jest kilka, a przeciwnik oczywiście z upływem czasu otrzymuje wsparcie. Podczas każdej rozgrywki PvE do wykonania mamy także cele dodatkowe, dzięki którym otrzymujemy stosowny bonus reputacji oraz gotówki. Prawie zawsze polegają one na zniszczeniu paru obiektów znajdujących się w losowych miejscach na mapie, często w pewnym oddaleniu od miejsc głównych walk. Zarobki i zdobywana reputacja zazwyczaj są dużo niższe w trybie PvE niż w PvP, jednak tryb ten ma swoje uroki. Po pierwsze możemy przetestować nowe pojazdy i nauczyć się gry nimi, po drugie jest to dobra odskocznia od ciągłej walki z innymi graczami. Dodatkowym plusem jest fakt, iż jak tragicznie by nam nie poszło nikt nas nie będzie raczej z tego tytułu obrażał. Jako że poziom botów nie jest zbyt wysoki, można również czerpać satysfakcje z posłania na złomowisko 10 pojazdu z kolei :)
Podsumowanie
W tym wpisie przybliżyłem wam trzy istotne zagadnienia; temat reputacji, podstawy szkolenia załogi oraz ogólny zarys trybu PvE. Korzystając z tej skromnej dawki wiedzy może nie zostaniecie mistrzami, jednak przyniesie może ona choć odrobinę pożytku. Teraz powinniście już wiedzieć co należy robić, aby jak najszybciej poczynić postępy i odblokować wymarzony pojazd oraz wytrenować ekipę weteranów. Sprawdźcie sami, jak przyjemna i odstresowująca może być gra przeciwko botom w tej grze.
Zapraszamy do sprawdzenia innych wpisów z serii
Armored Warfare cz.4 – jak wypada konkurencja?
Armored Warfare cz.3 – Dynamika rozgrywki i amunicja
Armored Warfare cz.1 – Pojazdy i uzbrojenie