Istnieją tytuły, które dla wielu pozostaną najlepszymi z serii mimo wydania ich kontynuacji. Czas jednak nieubłaganie płynie, a gracze zaczynają się nimi powoli nudzić. Sprawę jednak ratuje scena moderska, dzięki której powstają modyfikacje pozwalające leciwym tytułom zyskać drugą młodość. Nie inaczej jest w przypadku Warhammer 40,000: Dawn of War Soulstorm. Zapraszam do zapoznania się z usprawnieniami i nowościami wprowadzonymi przez Ultimate Apocalypse Mod, czyli zbiór kilku całkiem rozbudowanych modów.
Geneza
Większość z Was z pewnością miała niegdyś do czynienia z serią Dawn of War. Pierwsza część tego jakże udanego RTSa miała premierę we wrześniu 2004 (to już niemal dwanaście lat!!), a za produkcję odpowiadało studio Relic Entertainment, twórcy takich klasyków jak Company of Heroes czy Homeworld. Przez kolejne cztery lata ukazywały się kolejne dodatki; Winter Assault, Dark Crusade oraz Soulstorm. Każdy z nich w znacznym stopniu wzbogacał rozgrywkę, przykładowo w podstawowej wersji gry mieliśmy dostęp do czterech grywalnych ras, jednak w momencie wydania ostatniego dodatku liczba ta wzrosła dwukrotnie. Przed ukazaniem się drugiej części Dawn of War (przez wielu krytykowanej) w sieci krążyły plotki o kolejnym dodatku wprowadzającym dziewiątą rasę; tyranidów. Jak się później okazało, zagrać nam przyszło nimi dopiero we wspomnianym Dawn of War II. Nie było to jednak przeszkodą dla fanów, ukazała się bowiem modyfikacja Tyranid Mod dodająca ich do pierwszej części gry. W krótce potem uświadczyć można było prawdziwego wysypu mniejszych lub większych modyfikacji.
Nowe rasy w Ultimate Apocalypse Mod
W opisywanym zbiorze modyfikacji oprócz standardowych ośmiu grywalnych ras znajdziemy trzy nowe: Inkwizycje, Demony Chaosu oraz Tyranidów. Każda z nich posiada własne unikalne jednostki oraz struktury i umiejętności. Większość modeli bazuje na tych z oryginału, jednak zostały one solidnie zmodyfikowane. Od czasu do czasu natknąć się możemy na całkowicie nowe modele oraz krzyżówki już istniejących. Autorom udało się odpowiednio skomponować je z istniejącymi już elementami dzięki czemu nie wyróżniają się one zbytnio z tłumu. Co ciekawe Ultimate Apocalypse Mod nie sprawia że oddalamy się klimatem od oryginalnego universum, wręcz przeciwnie. Upodabnia on grę jeszcze lepiej od oryginału do książkowego klimatu Warhammera 40,000.
Inkwizycja: Główne ludzkie siły do walki z demonami i mutantami. Posiadają oni uzbrojenie skupione na walce z wszelkimi abominacjami, ich szeregi składają się z wytrzymałych, na tchniętych wiarą żołnierzy i braci zakonnych oraz psioników.
Demony Chaosu: Zasadniczo rasa ta wykorzystuje niemal wyłącznie demoniczne jednostki. Ich specjalnością jest szybki desant piechoty za liniami wroga i bezlitosne wycięcie go w pień w szybkim ataku.
Tyranidzi: Rasa obcych przypominających olbrzymie wynaturzone insekty. Nie sposób nie zauważyć ich podobieństwa do Zergów ze Starcrafta, tak więc znalazło się też coś dla miłośników Zerg Rusha.
Nowa zawartość i zmiany mechaniki
Pomijając dodanie nowych ras, opisywany zbiór modyfikacji wprowadza także zmiany w tych już istniejących. Pomijając zmiany balansu i wartości bojowych jednostek, wprowadza on także zupełnie nowe oddziały, wypełniając luki. Tak więc przykładowo Gwardziści imperialni otrzymują możliwość produkcji medyka leczącego oddziały do których zostanie przyłączony. Nie można także pominąć zwiększenia ilości dostępnego lotnictwa. Oryginał wypadał pod tym względem bardzo słabo, jednak zostało to naprawione. Wprowadzono także całą masę nowych ulepszeń do opracowania, a niektóre oddziały uzyskały możliwość częściowego dopasowania do naszych wymagań (przykładowo wymiana uzbrojenia na wcześniej niedostępne). Nie zabrakło także nowych map, jest ich naprawdę sporo, i co ważniejsze, stawiają one zwykle na równe szanse dla każdej ze stron. Bardzo dobrze wypada nowa ścieżka dźwiękowa, którą przyjdzie nam usłyszeć.
Dynamika rozgrywki przeszła spore zmiany. Walki trwają teraz dłużej z racji na usprawnione możliwości obronne, które w oryginalnej wersji gry były potraktowane nieco po macoszemu (wygrać w defensywie była w zasadzie w stanie jedynie Gwardia Imperialna). Nie grozi to jednak pełnym impasem: do dyspozycji oddane zostały potężne jednostki oblężnicze, silniejsze od tytanów których znaliśmy. Kosztują one jednak ogromne sumy rekwizycji oraz Energii (nawet po pięć tysięcy z każdego zasobu). Wydaje mi się że zmiany te wyszły na plus, gdyż w pewnym stopniu wzbogacają rozgrywkę i wymuszają bardziej taktyczne myślenie. Bardzo przydatna jest także możliwość większego oddalenia kamery.
DOW – Ultimate Apocalypse Mod: Podsumowanie
Zbiór modyfikacji Ultimate Apocalypse Mod to niezawodne remedium na znudzenie grą Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm. Wprowadza on ilość nowości porównywalną z tymi otrzymanymi po instalacji Dark Crusade oraz Soulstorm. Jedynym minusem jest brak nowych kampanii, jednak uważam, że dla fana który przeszedł tę produkcję już kilkukrotnie najbardziej liczą się właśnie epickie potyczki. Jako iż modyfikacja ta jest darmowa, nie widzę żadnego powodu aby nie dać jej szansy. Każdy weteran pierwszego Dawn of War znajdzie tu coś dla siebie. Krótko mówiąc, zachęcam do przetestowania tego osobiście.
Dawn of War: Soulstorm na platformie SteamUltimate Apocalypse Mod w serwisie ModDBWymagania systemowe
Wymagania sprzętowe Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm
(dla modyfikacji mogą być wyższe):
- System operacyjny: Windows Xp lub nowszy
- Procesor: minimum Intel Pentium 4 2.4 GHz
- Pamięć RAM: 512 MB
- Karta graficzna: 128MB (najlepiej więcej)
- Dysk twardy: 3,5 GB wolnego miejsca