Odpowiednie do wieku gry komputerowe grane z umiarem mogą pomóc małym dzieciom w rozwoju edukacyjnym, społecznym i fizycznym.
Jako rodzice, mamy tendencję do skupiania się bardziej na potencjalnych zagrożeniach niż na korzyściach płynących z gier wideo. Ale ponieważ gry te są normalną częścią współczesnego dzieciństwa, dobrze jest wiedzieć, że gry wideo mogą być potężnym narzędziem pomagającym dzieciom rozwijać pewne umiejętności życiowe. Zrozumienie korzyści może pomóc rodzicom w wyborze odpowiednich gier w czasie wolnym, nauczycielom w poszukiwaniu sposobów na uzupełnienie nauczania w klasie, a twórcom gier w tworzeniu gier, które uczą.
W 2010 roku napisałam artykuł „Children’s Motivations for Video Game Play in the Context of Normal Development”, który ukazał się w Review of General Psychology. Badania te obejmowały wyniki badań, które prowadziłem w Harvard Medical School oraz dane z ankiet zebrane podczas rozmów z ponad 1000 uczniów szkół publicznych. W oparciu o moje badania, oto dziewięć powodów, dla których gry wideo mogą być korzystne dla rozwoju i edukacji Twojego dziecka.
Gry komputerowe mogą uczyć umiejętności rozwiązywania problemów
Gry wideo mogą wspomóc rozwój mózgu u dzieci. Na przykład, kiedy mój syn był młodym nastolatkiem, obserwowałem go, jak grał w gry z serii Legend of Zelda. Musiał szukać, negocjować, planować i próbować różnych podejść, aby awansować. W czasie, gdy prowadziłem badania, wiele innych gier angażujących planowanie i rozwiązywanie problemów, takich jak Bakugan: Defenders of the Core było wydawanych.
Ponadto „modding”, czyli proces, w którym gracze dostosowują wygląd swoich postaci i tworzą nowe poziomy gry, pozwala na kreatywne wyrażanie siebie, głębokie zrozumienie zasad i struktury gry oraz nowe sposoby podkreślania osobowości i zainteresowań. Tak więc, nawet jeśli gry wideo nie są oznaczone jako „edukacyjne”, nadal mogą pomóc dzieciom w nauce podejmowania decyzji, stosowania strategii, przewidywania konsekwencji i wyrażania swojej osobowości.
Gry mogą wzbudzać zainteresowanie historią i kulturą
Zawartość niektórych gier wideo może zachęcić dzieci do czytania i poszukiwania informacji. Na przykład gry wideo takie jak Age of Mythology, Civilization i Age of Empires mogą wywołać u dziecka zainteresowanie historią świata, geografią, starożytnymi kulturami i stosunkami międzynarodowymi, zwłaszcza jeśli rodzice są wyczuleni na takie możliwości.
Cytując badaczy Davida Shaffera i Jamesa Gee: „Kiedy dzieci mają rodziców, którzy pomagają im przekształcić Age of Mythology w wyspę wiedzy, łącząc ją z książkami, stronami internetowymi, muzeami i mediami na temat mitologii, kultur i geografii, dzieci przyswajają szeroki zakres złożonego języka, treści i powiązań, które służą jako przygotowanie do przyszłej nauki o bardzo złożonym i głębokim charakterze.”
Co więcej, gry te często pozwalają dzieciom projektować i wymieniać mapy lub inne niestandardowe treści, pomagając im nabyć kreatywne i techniczne umiejętności podczas zabawy.
Gry komputerowe mogą pomóc dzieciom w nawiązywaniu przyjaźni
W przeciwieństwie do swoich rodziców, większość dzieci postrzega gry wideo jako aktywność społeczną, a nie izolującą. Gry komputerowe stanowią dla dzieci wspólną płaszczyznę do nawiązywania znajomości, spędzania czasu z przyjaciółmi oraz zapewniają im zorganizowany czas
W naszych badaniach grupy fokusowe dorastających chłopców stwierdziły, że gry są częstym tematem rozmów wśród ich rówieśników.
Ponadto nasze badania wykazały, że dzieci z lekkimi trudnościami w uczeniu się częściej wybierały „nawiązywanie nowych znajomości” jako powód grania w gry komputerowe.
Gry komputerowe mogą zachęcać do ćwiczeń
W moich badaniach gracze (szczególnie chłopcy) mówili o uczeniu się nowych ruchów z sportowych gier komputerowych i ćwiczeniu ich na boisku do koszykówki lub deskorolce. Niektórzy zaczęli uprawiać nowe sporty po zapoznaniu się z nimi w grach wideo.
Jak ujawnił jeden z chłopców podczas badania w grupie fokusowej: „W grach, które są prawdziwe, a są to głównie gry sportowe, widzisz, jak wykonują niesamowite zagrania. Jeśli wyjdziesz na zewnątrz i spróbujesz ich i będziesz ćwiczyć, możesz stać się lepszy.”
Badania wykazały, że granie w realistyczne sportowe gry komputerowe (z wyłączeniem walk turniejowych) prowadziło do zwiększenia czasu spędzanego na uprawianiu sportu i ćwiczeniu w prawdziwym życiu.
Gry komputerowe mogą promować radość z rywalizacji
To normalne i zdrowe, że dzieci rywalizują z rówieśnikami, walcząc o status i uznanie. W przeprowadzonych przeze mnie badaniach ankietowych i badaniach grup fokusowych z udziałem młodzieży „lubię rywalizować z innymi ludźmi i wygrywać” było jednym z najpopularniejszych powodów grania w gry komputerowe – ponownie, zwłaszcza w przypadku chłopców.
Gry komputerowe są bezpiecznym miejscem do wyrażania tych chęci rywalizacji i mogą dać dzieciom, które nie preferują sportu, szansę na doskonalenie się.
Gry komputerowe mogą pobudzić kreatywność
W badaniu eksperymentalnym opublikowanym w Creativity Research Journal znaleziono związek między niektórymi grami wideo a kreatywnością. 352 uczestników grało w Minecrafta z instrukcją lub bez, oglądało program telewizyjny lub grało w samochód wyścigowy.
Naukowcy odkryli, że ci, którzy grali w Minecrafta bez instrukcji, wykonywali kolejne zadania z największą kreatywnością. Naukowcy spekulują, że może to wynikać z tego, że podczas gry mieli oni największą swobodę myślenia na własną rękę.