Czasami zachodzi potrzeba edycji wewnętrznych ustawień gry – takich jak gęstość mgły, szczegółowe opcje oświetlenia, wyłączenie HDR itd. W takim przypadku musimy edytować pliki gry .xml, które są „spakowane”(lub odpowiednio zakodowane), przy czym bezpośrednia edycja jest niemożliwa, ten mini-poradnik wyjaśni jak w prosty sposób wyedytować tego typu pliki.


Co będzie nam potrzebne?
– Archiwizator obsługujący podstawowe formaty kompresji(przykładowo Winrar albo 7zip)
– Narzędzie dekodujące spakowane pliki .xml(przykładowo wottools)
– Edytor dla plików .xml, który nie zmieni kodowania plików(przykładowo Notepad++)


Od czego należy zacząć:
Najpierw musimy znaleźć interesujący nas plik z ustawieniami, dla przykładu poszukamy pliku ustawień ogólnych dla mapy „Karelia„. Przechodzimy więc do folderu z oryginalnymi, spakowanymi materiałami gry – będzie to /res/packages/ – tutaj poszukujemy pliku o nazwie „01_karelia.pkg” powinien on znajdować się standardowo na samym początku folderu. Plik ten otwieramy archiwizatorem – powinna pojawić się lista plików w paczce:
karelia_pkg

W tym miejscu interesuje nas konkretnie folder „spaces” następnie otwieramy folder „01_karelia„(warto również wspomnieć o tym, że układ folderów w paczce odpowiada odpowiedniemu usadowieniu plików w momencie, gdy tworzymy modyfikację – więc docelowo wybrany przez nas plik jako mod powinien znajdować się w /res_mods/(patch)/spaces/01_karelia/).

Tutaj poszukujemy pliku o nazwie „space.settings” – powinien być na samym dole listy plików. Plik ten kopiujemy z paczki w bezpieczne miejsce i upewniamy się, że plik nie został „wycięty” z paczki – w przeciwnym razie gra może później przy sprawdzaniu integralności plików próbować pobrać oryginalne materiały jeszcze raz.

Po skopiowaniu pliku w bezpieczne miejsce możemy zacząć pracę z samym plikiem, jeśli od razu otworzymy go w edytorze tekstowym, to pojawią się „dziwne krzaczki” – oznacza to zwyczajnie, że plik jest zakodowany i nie nadaje się do edycji. Teraz musimy otworzyć narzędzie do dekodowania spakowanych plików .xml – w naszym przypadku będzie to niewielka aplikacja o nazwie „wottools„, w samej aplikacji otwieramy plik „space.settings” i pojawi się już odpowiedni kod ze skryptem do ustawień mapy:
wottools_space

W tym miejscu już można edytować sam kod, jednak same możliwości tego edytora są raczej skąpe, więc zalecam edytować go w porządnym edytorze(przykładowo Notepad++). W tym celu należy w wottools zapisać plik(ikona dyskietki) – następnie otworzyć już rozpakowany plik .xml, który będziemy mogli swobodnie edytować:

notepad_xml


Dlaczego akurat wybrałem notepad++?
– Nie zmienia kodowania pliku w żaden sposób, więc nie musimy się martwić, że po zapisaniu plik będzie powodował problemy,
– Wyraźnie zaznacza tagi, jeśli przez przypadek jakiś tag będzie „niezamknięty”, to notepad++ wyznaczy go, przez co łatwiej będzie nam zidentyfikować ewentualny problem,
– Wyznacza bardzo wyraźnie kod do edycji, ułatwiając szybką identyfikację tego, co chcemy zmienić.

Po wyedytowaniu pliku(lub plików), jeśli chcemy stworzyć jako „mod” – to powinniśmy go odpowiednio usadowić w układ folderów, który ułatwi instalację modyfikacji docelowemu użytkownikowi, w tym przypadku układ folderów będzie następujący:
/res_mods/(patch)/spaces/01_karelia/

* Po zapisie nie musimy nic więcej robić z plikiem, WoT odczytuje zarówno „spakowany” jak i zwykły typ plików .xml


UWAGA! W żadnym wypadku nie zezwalam na kopiowanie treści poradnika na inne portale, strony, blogi czy fora(w tym oficjalne). Nie mam nic przeciwko dodaniu odnośnika z poradnikiem na inne strony, jednak w przypadku potrzeby skopiowania części treści należy spytać mnie o zgodę.